נושא הסמינריון- סוגיית המהימנות בכתיבתו ההיסטורית של יוסף בן מתיתיהו על המרד הגדול, בספרו: "תולדות מלחמת היהודים עם הרומאים".

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 8604
מספר מקורות 31

תקציר העבודה

נושא הסמינריון- סוגיית המהימנות בכתיבתו ההיסטורית של יוסף בן מתיתיהו על המרד הגדול, בספרו: "תולדות מלחמת היהודים עם הרומאים".
תוכן עניינים:                                                           ע"מ
1 .  מבוא.                                                                                      1-2

2 .      פרק ראשון: דרכו של יוסף בן מתיתיהו בכתיבת ההיסטוריה.               3-6
             היבטים צורניים ותוכניים בכתיבתו ההיסטורית של יוסף בן מתיתיהו. 3-4
             העקרונות שמציב יוסף בן מתיתיהו בכתיבתו ההיסטורית.                5-6
      
3 .  פרק שני: סוגיית מהימנותו ההיסטורית של יוסף בן מתיתיהו בראי כתיבתו על הרומאים והיהודים.                                                 7-13
3 .1 זיקתו של יוסף בן מתיתיהו לרומאים.                                           7
3 .2 כתיבתו ההיסטורית של יוסף בן מתיתיהו על הרומאים.                  
8 -13
3 .2.1 הקיסרות הרומית והשושלת הפלאבית.                                     
8 -13

4 .  פרק שלישי: סוגיית מהימנותו ההיסטורית של יוסף בן מתיתיהו           בראי כתיבתו על היהודים.                                                       14-24
     4.1  זיקתו של יוסף בן מתיתיהו ליהודים.                                           14
     4.2  כתיבתו ההיסטורית של יוסף בן מתיתיהו על היהודים.                 
1 5-24
     4.2.1 הנאומים ב"מלחמת היהודים".                                                15-28
     4.2.2 יחסו של יוסף בן מתיתיהו לבני עמו ולמרד.                              
1 8-20      4.2.3 יחסו של יוסף בן מתיתיהו לקנאים וליוחנן מגוש חלב.                  20-24
5.  פרק רביעי: סיכום ומסקנות.                                                        
5 -28

6 .  ביבליוגרפיה.                                                                           
2 9-30
1 .  מבוא: בין השנים 66-67 לספירה התרחש ה"מרד הגדול"- מרד יהודי נגד הרומאים ששלטו בתקופה זו בארץ ישראל.
המורדים- שכונו "קנאים"- ביקשו לגאול את עם ישראל מהשלטון הזר. ראשיתו של המרד בצפון הארץ וסופו בחורבן ירושלים ובית המקדש השני בידי החילות הרומאיים, בפיקודו של טיטוס.
אחרוני המורדים נהרגו במצדה בשנת 73 לספירה.
אירועי ה"מרד הגדול" תועדו בספרו של ההיסטוריון יוסף בן מתיתיהו: "מלחמת היהודים". יוסף בן מתיתיהו הכוהן  (37- 100 לספירה), הידוע גם בשמו היווני- יוספוס פלביוס, הנו מצביא יהודי במלחמת החורבן והיסטוריון של עם ישראל, מראשי נציגיה של הספרות היהודית ההלניסטית. בתקופת המרד הגדול ברומאים, בין השנים 66-70 לספירה, מונה למפקד הגליל והגן על העיר- מבצר יודפת.  כשנתיים לאחר נפילתה של העיר, עבר יוסף לחסות הקיסרות הפלאבית, ובחצר הקיסר- אספסיאנוס החל לכתוב את ספריו ולתעד את קורותיו.
פרסומו של יוסף כהיסטוריון בא לו הודות לשני חיבוריו הגדולים: "מלחמת היהודים" ו"קדמוניות היהודים". "מלחמת היהודים" פורסמה בין השנים 75- 79 לספירה, כלומר, שנים מועטות לאחר התרחשותם של המאורעות המתוארים בספר. לפנינו כאן, אפוא, ההיסטוריה של ההווה.
הספר המקורי, שבחלקו נכתב בלשון הארמית, אבד ונשמר רק תרגומו היווני שנעשה בידי בן מתיתיהו עצמו.
יוסף בן מתיתיהו הנו ההיסטוריון היחיד בעת העתיקה אשר כתביו שרדו בהיקפם המלא. ספריו הם מקור ראשון במעלה- וכמעט יחיד- לידיעת תולדות ישראל בתקופת בית שני עד לחורבן. לפיכך, הבנת אירועי התקופה והשיפוט עליה מותנים במידת המהימנות שיש ליחס לעדותו ולידיעות השאובות מחיבוריו. מכאן, נושא המחקר אשר מהווה את מוקד עבודתי, הנו: סוגיית המהימנות בכתיבתו ההיסטורית של יוסף בן מתיתיהו על אירועי המרד הגדול, בספרו: "תולדות מלחמת היהודים ברומאים". בעבודתי אבחן את כתיבתו ההיסטורית של יוסף בן מתיתיהו על אירועי המרד הגדול תוך נתינת מענה על שאלת המחקר אשר מלווה את העבודה: האם כתיבתו ההיסטורית של יוסף בן מתיתיהו משקפת מהימנות היסטורית או לאו? בספרו "מלחמת היהודים", מספר יוסף בן מתיתיהו בפרוט רב את ההיסטוריה היהודית ממרד המכבים, ימי החשמונאים ומלכותו של הורדוס ובעיקר את פרשת המרד הגדול ברומאים, נפילת ירושלים ושרפת בית המקדש השני.
זהו מקור חשוב ביותר ללמוד פרשת המרד הגדול שכן הספר נכתב בידי אדם שהיה עד ראיה למאורעות. כהיסטוריון של ההווה, יוסף בן מתיתיהו לא רק היה עד להתרחשויות, אלא גם נטל בהם חלק פעיל והכיר במידה שווה את אשר אירע בשני המחנות היריבים. מכאן, החיבור "מלחמת היהודים" מהווה מקור ראשוני, היינו- אותנטי. עובדה זו מחייבת בחינת אלמנטים העשויים להשפיע על מידת מהימנותו של המקור, כגון: מיהו כותב החיבור, באילו נסיבות הוא נכתב, האם התוכן ניטרלי או בעל מטען רגשי, האם הכתיבה היא מגמתית או אובייקטיבית, מהי מטרתו של כותב החיבור וכהנה. אילוצים רבים השפיעו על כתיבתו ההיסטורית של יוסף בן מתיתיהו תוך הטיית מחשבותיו ודעותיו לכאן או לכאן. ניגוד האינטרסים שלו, אשר בא לידי ביטוי בהיותו יהודי בן למשפחת כוהנים מחד אך גם התגורר במחיצת הרומאים הפלאבים מאידך, מחייב את הקורא לבחון את כתביו בחינה ביקורתית תוך הטלת ספק בכתיבתו ההיסטורית. מה עוד, שגם מגמתו הסובייקטיבית של יוסף בולטת בכתביו ועשויה להטות את חיבורו להשקפה מסוימת. בעבודתי אבחן את הגורמים והאילוצים אשר עשויים להביא את כתיבתו ההיסטורית של יוסף בן מתיתיהו לידי חוסר מהימנות תוך בחינה ביקורתית של כתיבתו ההיסטורית. כמו כן, אתייחס לאופן השתקפותם של היהודים והרומאים בכתיבתו ההיסטורית תוך בחינת אלמנטים אשר אף הם, עשויים, לערער על מידת מהימנותו. הספר "מלחמת היהודים" משמש כנקודת מוצא לבחינה ביקורתית של סוגיית המהימנות ההיסטורית בכתיבתו של יוסף בן מתיתיהו. טיעוני יתמכו באופן מלא ועקבי מתוך דבריו של יוסף בן מתיתיהו תוך התבססות על הכתובים.  העבודה בפונט 14