הסכם ממון בין בני זוג

מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 25360

תקציר העבודה

פרק 1: הקדמה כפי שבודאי כבר נוכחתם לדעת לא כל דבר שעושים כשמתכננים חתונה הוא רומנטי. לחתום על הסכם קדם נישואין זה כמו לחגור חגורת בטיחות או לעשות ביטוח חיים. אתם חוגרים חגורה גם  אם אתם נהגים טובים ואתם סומכים על מי שנמצא אתכם ברכב. המציאות מעידה על כל כך הרבה תאונות דרכים שאף אחד לא יכול לומר בודאות לי זה לא יקרה. לכן חשוב לנקוט אמצעי הגנה- אין בכך עין הרע רק מציאותיות. יותר מזה גם אם אתם בע"ה לא תזדקקו להסכם יש בחתימה על ההסכם שליחות חברתית מאין כמוה. כל זוג שחותם ומספר על כך לחבריו משפיע על זוגות נוספים ועל הרבנים לעודד חתימה. כך ישנה תקווה שיום אחד כל הזוגות יהיו מוגנים. והטיפ הכי חשוב הוא לא להשאיר את העיסוק בסוגיה לרגע האחרון. עבור מרבית הזוגות הסכם ממון הוא עדיין מושג חדש ולכן יש להקדיש מספיק זמן ללמוד אותו לבדוק את האפשרויות להתייעץ עם איש מקצוע, לעבור תהליך רגשי כלשהוא ולהיות בשלים לחתימה. מדוע יש צורך בהסכם ממון ומי עורך אותו? עפ"י עופרה זיו הסכם ממון בין בני זוג הוא הסכם שעורכים בין בעל ואישה בכל הנוגע לענייני רכוש ובכל העניינים האחרים שביניהם. ההסכם נועד לשרת את מטרותיהם וצורכיהם של בני זוג והוא תפור לפי מידתם של בני הזוג כמו שחליפה תפורה לפי מידתו של כל אדם ואדם. תוכנו של הסכם הממון הוא ציור תמונת חייהם המשותפים של בני הזוג. בעולם הרחב נהוג שאנשי עסקים ו/או אנשים שיש להם רכוש רב עורכים הסכם ממון. מפי העיתונות ניתן ללמוד שהשחקנית ג'ן פונדה ואיל העיתונות טד טרנר ערכו הסכם ממון. אחד מסעיפיו של הסכם הממון שהם ערכו זה במקרה של גירושין בינהם תהא סיבת הגירושין אשר תהא ישלם טד לג'ן 40 מיליון דולר.
אליזבת טיילור לא ערכה הסכם ממון וילדיה מנישואיה הקודמים זעמו על כך. בסופו של דבר אליזבט התגרשה מבעלה הצעיר לאחר כמה שנות נישואין ושילמה לו סכום נכבד ביותר.
לאחרונה גם ג'ון קנדי גוניור ערך הסכם נישואים עם אישתו הדוגמנית קרולין, המשפחה לחצה עליו לערוך הסכם ממון שכן הוא ירש הון עתק מאימו המנוחה גקלין קנדי. אנו חיים בחברה מתירנית ולכן חשוב לערוך הסכם ממון. חברה שבה לכסף ולרכוש נודעת חשיבות רבה.
בעבר היו אמצעים שעמדו לרשות משפחה ממוצעת מצומצמים ביותר וכיום הרכוש שעומד לרשות משפחה ממוצעת רב יותר ומורכב יותר. בשנים האחרונות חל גידול במספר הנשים היוצאות לעבודה והכספים שבידי האישה מגדילים את רכוש המשפחה ומשפיעים על יחסי בני הזוג.
המצב המשפטי בדיני המשפחה מורכב ומסובך כי יש דין תורה ויש חוקי מדינה, יש פסיקה של ביהמש המחוזי והעליון וכיום פסיקה של ביהמש לענייני משפחה וכנגד ניצבים בתי הדין הרבניים הדנים לפי ההלכה.  אני מאמינה שכאשר קובעים בהסכם ממון את מערכת הזכויות והחובות בין בני זוג נמנעים הרבה בעיות אי הבנות, סכסוכים , מריבות ונחסכת הרבה עוגמת נפש. טוב לחפור את הבאר לפני שצמאים. הסכם ממון טוב עשוי למנוע התדיינויות משפטיות בין בני זוג. ישנם זוגות צעירים הנרתעים מלערוך הסכם ממון כי הם כל כך מאוהבים ומה להם ולהסכמים כתובים. זוגות מבוגרים יותר ובמיוחד זוגות שאין אלו נישואיהם הראשונים, זוגות שהתגרשו או התאלמנו מבינים ודאי את חשיבות עריכתו של הסכם ממון. יש להסביר לכל זוג הבא בברית מהו הסכם ממון ומהו חשיבותו. פיתוח התודעה לערוך הסכם ממון יביא לגידול במספר הזוגות שיערכו הסכם מון. ככל שהנושא של עריכת הסכמי ממון יהיה ידוע לכל כך יפתחו הרתיעה החשש וההתלבטויות הכרוכים בעריכתו. מדוע רצוי לערוך הסכם ממון? 1. כדי שתקבעו בעצמכם את התנאים המתאימים לכם בענייני רכוש. 2. כדי שתקבעו מפורשות למי שייך רכוש שהיה בחזקתו או בבעלותו של אחד מכם לפני הנישואין. 3. כדי שתקבעו מפורשות למי תהיינה שייכות מתנות או ירושות שתקבלו במהלך הנישואין. 4. כדי שתבטיחו שמכירת הדירה תעשה בהסכמת שניכם. 5. כדי שאת לא תישארי עם חצי דירה ושני ילדים קטנים ותצטרכי להתגורר בדירה שכורה לאחר שבעלך דרש את מכירת הדירה. הודות להסכם ממון ניתן למנוע פירוק שיתוף בדירת המגורים כלומר כאשר הדירה רשומה על שם הבעל והאישה והבעל תובע את מכירת הדירה והאישה מתנגדת למכירתה יורה ביהמ"ש על פירוק השיתוף בדירה דהיינו ביהמ"ש מורה על מכירה של הדירה למרות התנגדות חזקה מצד בן הזוג. גם מועד חלוקת הרכוש- כדי שחלוקת הרכוש ביניכם תיעשה במועד שאתם תקבעו ולא במועד שכופה עליכם החוק. חוק יחסי ממון קובע כי חלוקת הרכוש בין בני זוג קובע כי חלוקת הרכוש בין בני זוג תעשה אך ורק בעת הגרושין ולא בזמן שחל פירוד בין בני זוג. מצב זה מהווה פתח לסחטנות- כסף או גט: " תן לי מחצית מהרכוש" תובעת האישה והבעל משיב "רק לאחר הגט ואני הרי לא אתן לך גט לעולם". לאחרונה בפס"ד יעקובי קנובלר קבע ביהמש כי בנסיבות מסויימות אפשר להקדים את מועד חלוקת הרכוש.
אולם כדי שתוכלי לקבל מחצית מהרכוש הרשום על שם בן זוגך ואשר נצבר במהלך הנישואין יהיה עליכם להתדיין בביהמש. לסיכום ערכו הסכם ממון כדי שחייכם יהיו יפים ואיכותיים יותר. כאשר בני זוג, עומדים להתחתן, הם לא תמיד חושבים על האפשרות שבמהלך השנים, קשר הנישואין יתערער, והם יתגרשו.חוק יחסי ממון, אמנם חל הן על זוגות שערכו הסכם ממון והן על זוגות שלא ערכו הסכם מעין זה, אך ההבדל מבחינת הצדדים הוא עצום ולעיתים יכול אף להיות הרה אסון לאחד מהם. בני זוג שלא ערכו הסכם תחול עליהם הלכת איזון המשאבים. על פי הלכה זו, כאשר בני זוג מתגרשים משערכים את שווי נכסיהם ומאזנים – כך שכל בן זוג יקבל חצי מהרכוש המשותף . בהלכה זו בעיות רבות, שכן הליך הגירושין מתברר, בדרך כלל, בבית הדין הרבני, אשר לא מוכן לקבל את הלכת איזון המשאבים מהיותה חוק אזרחי. ככלות הכל אם ההסכם יציין שכל צד זכאי בלעדית לנכסים שהביא ערב הנישואין יכול הצד השני שלא הביא איתו הרבה להרגיש מתוסכל בתקופת הנישואין. הוא יחוש שאין טעם להשקיע במהלך השנים שהרי שום דבר כמעט אינו שייך לו ויהיה לו חשש כבד בעקבות כל ויכוח  קטן עם בן זוגו שהרי אותו צד יוכל תמיד לאיים עליו בסגנון: "לא טוב לך כאן את יכולה לקום וללכת" . יכול להיווצר מצב בו תהיינה התנצחויות בי בני הזוג והמשפטים הבאים יעופו באוויר: "זה שייך לי מלפני החתונה, גם אני השקעתי בטיפוח הבית, את המשכנתא שילמנו ביחד". בשנת 1995 התקבל בכנסת תיקון מספר 2 לחוק יחסי ממון, התיקון קובע כי גם נוטריון מלבד שופט ורשם נישואין לאשר הסכם ממון שנכרת לפני הנישואין. כיצד מתגברים? עפ"י המדריך להכנת הסכמים בדר"כ העצה היעוצה היא לבקש את עזרתו של צד שלישי. במקרה של הסכם לפני נישואין הוא יסייע להם להתגבר על המעצורים הרגשיים שביניהם ואולי אף יביא להם הסכם מוכן רק לחתימה.
צד שלישי זה יכול להיות ההורים של 2 הצדדים וכן אחים בוגרים וכל אדם ששני הצדדים יכולים לסמוך עליו. במקרים של נישואים שניים וכן במקרים שאחד הצדדים מביא לנישואין רכוש זכויות או ילדים מעבר למה שמביא הצד השני והוא רוצה להגן עליהם, במקרים כאלו מן הראוי שהמתווך יהיה מקצועי יותר ובעל ידע בתחום זה. יהיה זה הרב המקומי עו"ד או טוען רבני. במקרה של הסכם לפני גירושין על המתווך להיות נאמן ללא ספק על 2 הצדדים. תפקידו של המתווך במקרה של גירושין הוא מורכב יותר. עליו בראש ובראשונה להיות ערוץ תקשורת בין הצדדים, אם בהעברת דבריהם מזה לזה או בהושיבו אותם יחד כך שבנוכחותו יוכלו לשוחח ביתר ניחוחות ובלי התפרצויות אמוציונליות. לאחר שהצליח להביא לתקשורת סבירה עליו לסייע להם ביעוץ איך ומה לחלוק ביניהם:
ברכוש,ילדים וכוי.וזאת ע"י כך שיביא אותם להבנה ושכנוע שאי אפשר לפתור את הבעיה ביניהם בלי שיתוף פעולה ואולי גם התפשרויות. תפקידו של המתווך צריך להיות גם בתחום המשבר הרגשי שבתהליך הפרידה שכן בגלל החשש מתהליך רגשי כואב מדי זוגות רבים נמנעים מלגשת לפתרון הבעיות שלהם. מכאן מובן שלמתווך צריכה להיות לא רק ידיעה משפטית אלא גם הבנה טיפולית תומכת. מקרים אלה מצויים יותר בין זוגות שרק צד אחד רוצה להתגרש והצד השני לא יודע מאין זה נפל עליו. בקיצור תפקיד הצד השלישי הוא להביא לגט ללא מאבקי כול, מתוך הבנה והסכמה ובנחיתה רכה.
פרק 2: היקפו של הסכם ממון, הגדרה כללית של הסכם ממון ומאפייניו.