מנהיגות - ניתוח המנהיגות בספר בעל זבוב וניתוח עצמי כמנהיג וכמונהג

מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 4167

תקציר העבודה

1 .       חלק תיאורטי: ניתוח המנהיגות בספר "בעל זבוב" של גולדין ניתוח המנהיגות ע"פ מודל מנהיגות דמוקרטית מול מנהיגות סמכותית/ דיקטטורית כפי שבא לידי ביטוי בשתי דמויות מרכזיות בספר: ראלף מול ג'ק.
א.      תקציר הספר "בעל זבוב" ואיפיון דמות המנהיג הנבחרת קבוצת ילדים בריטיים נוחתת נחיתת אונס באי, תוך הינצלות מתאונת מטוס בזמן מלחמה.
הילדים נוכחים לדעת שלא ניצלו עימם מבוגרים והאי בו נחתו מתגלה שומם מאדם,אך שופע צמחיה מים ובעלי חיים.
הילדים מתחילים להתארגן על האי וכצעד ראשון למימוש תקוותיהם לשרוד ולהינצל, בוחרים הנערים במנהיג: ראלף. בסיועם של סיימון ונער המכונה חזרזיר, מנסה ראלף להנהיג בדרכי שכנוע, בשיקול דעת וברוח דמוקרטית.
ג'ק שהיה סולן ראשי של מקהלת הכנסייה תחילה מקבל את בחירתו של ראלף אך בהמשך מנסה להשליט מרות יחיד, ע"י כריזמטיות ותוקפנות.
ראלף מעדיף את שמירת האש כאות הצלה, ומבקש לנהוג על פי נורמות העולם התרבותי שבו חונך. ג'ק מעדיף מרדפי ציד והרפתקנות יצרית נטולת מעצורים. עם התמשכות העלילה,נוצר עימות, המפלג את הילדים לשני מחנות והקרע מתחדד על רקע חרדה מפני מפלצת מסתורית.בהדרגה נשמטת ההנהגה וההכרעה מידיו של ראלף ועוברת לידיו של ג'ק. ג'ק וחבורתו הופכים לפראים ומשליטים אימה והרס. במרדף אחר המפלצת המדומה, הם צדים חזיר, כורתים את ראשו ומקריבים אותו קורבן פיוס למפלצת.
ראש חזיר זה, בתוספת היצר הרע שנמצא בתוך הילדים עצמם, הופך ל"בעל זבוב".
במשך הסיפור מחנהו הפראי של ג'ק רוצח את סיימון, דבר המזעזע את ראלף והוא מנסה, בעזרת רעו הנאמן חזרזיר, לשמור על שארית התקנות ושפיות הדעת, אך ההתגרות בין שני המחנות נמשכת וגם חזרזיר מוצא את מותו ע"י הפראים.
ג'ק משפיע על יתר הילדים , סוחף אותם לעבור למחנהו והם יוצאים לצוד את נפשו של ראלף. מטרת הציד של ראלף מקדשת את האמצעים וג'ק מעלה את האי באש ובכך הופך את גן העדן לגיהינום. על סף האבדון המוחלט מצליחים להינצל ראלף, ג'ק והילדים האחרים שנותרו וזאת על ידי ספינת מלחמה בריטית.
בחרתי להציג את מודל המנהיגות ע"פ שתי הדמויות המרכזיות של הסיפור: ראלף וג'ק. שתי דמויות ראשיות אלה מציגות שני סגנונות ניהול מנוגדים וע"י כך בא לידי ביטוי המודל השלם שלתוכו נחשפים הקונפליקטים בין שתי הדמויות המציגים את מודל המנהיגות משני צדדיו. בסיפור הניגודיות בין שני הסגנונות בולטת  ולמעשה מוצג תהליך של מנהיגות במשבר.
ý                                          …
העבודה ללא ביבליוגרפיה