גלובליזציה , מקומיות ומדינת הלאום - מקרה הבוחן של קוויבק , קנדה

מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 4501
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

גלובליזציה , מקומיות ומדינת הלאום –  מקרה הבוחן של קוויבק , קנדה                                                                                                                           מבוא                                                                                                                 3  פרק 1 :  פרק תיאורטי                                                                                      4
פרק 2 : פרק רקע למקרה בוחן                                                                        10 פרק 3  :  פרק יישומי                                                                                       12
סיכום ומסקנות                                                                                               15                                              רשימה ביבליוגרפית                                                                                        16                                                         מבוא
הפרובינציה של קוויבק בקנדה היא מדינת לאום שאינה מדינה, ובכך היא מקרה מיוחד במינו. להבדיל מלאומים רבים שחותרים בצורה מתמדת לעצמאות, המאבק לעצמאות בקוויבק החל לא מכבר ואף על פי כן, לא נראה כי הוא עומד להסתיים בקרוב, ולו רק בגלל העובדה כי הלאום הקוויבקני עצמו חלוק בשאלה מהותית זו, של ההיפרדות מהקונפדרציה הקנדית, אליה הצטרף לפני מאות שנים מתוך בחירה.
במחקר זה אעמוד על הקשר שבין תהליכי גלובליזציה, המקיפים את העולם כולו, והמערבי בפרט, לבין תופעות המקומיות, הלאומיות ובמקרה של קוויבק- החתירה לעצמאות.
הגלובליזציה היא תהליך מרכזי בהתפתחות היחסים החברתיים במאה העשרים ואף לפניה. בתהליך זה חל פיחות במשמעות של מרחק וגבולות. התהליך נוגע  בתחומים  רבים: תקשורת, תרבות, כלכלה ועוד, אולם הוא מוגבל בעיקר לצפון הגלובוס (צפון אמריקה, ומערב אירופה), ואינו שוויוני בהשפעתו.
יש התופסים את תהליך הגלובליזציה כתהליך חיובי ויש המטילים ספק במשמעותו ורואים בו תהליך של אמריקניזציה ותו לא. במחקר זה נביא מספר תיאוריות הקשורות לגלובליזציה ולמקומיות, ניישם אותן על מקרה הבוחן שלהלן ונבחן עד כמה מדינות חוץ ובעיקר ארה"ב, משפיעות על השינויים שחלים במדינת הלאום והאם ניתן לתאר השפעה זו כחד כיוונית בלבד.
שאלת מחקר האם יש קשר בין תהליכי הגלובליזציה לבין שינויים חברתיים, מדיניים ומבניים שחלים במדינת הלאום?
מהם הגורמים להיווצרותם של תהליכים אלו? השערת המחקר    אנו נטען כי תהליך הגלובליזציה השפיע על  הפרובינציה של קוויבק, בעלת המסורת הצרפתית ודוברת הצרפתית, גרם להיווצרות תנועות קיצוניות מחד ומנע את עצמאותה מאידך.   שיטת המחקר   המחקר מבוסס על ניתוח תוכן איכותי טקסטואלי, שימוש בספרות מחקר ומאמרים.
מטרת המחקר לבחון ולנתח את הסיבות להשפעתה של הגלובליזציה על החברה ועל המדינה ותרבותה, וכן לבחון ולנתח את המהלכים  שהביאו למצב זה.
בנוסף, לבחון, לתאר ולנתח את  השפעותיה של הגלובליזציה של החברה דוברת הצרפתית בקוויבק, קנדה.