התנהגות ארגונית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2006
מספר מילים 2300
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

מבוא
"תרבות ארגונית מוגדרת בתור מכלול ההנחות, הערכים, האמונות, המוסכמות החברתיות, הנורמות, הסטאטוסים, התפקידים, הציפיות, הסמלים, הטקסים, הגיבורים, השפה והמיתוסים, שחברי הארגון שותפים להם ואשר מועברים בין חברי הארגון מדור לדור.
ממחקרם של HESKETT ו KOTLER עולה כי תרבות ארגונית חזקה מבטיחה אפקטיביות גבוהה והצלחה עסקית בתנאי שהיא מעודדת הסתגלות לסביבה החיצונית."(ויקפדיה) "תרבות ותת-תרבות של אומה משפיעים על הצורה שבה ארגונים מונהגים.עניין זה הולך ונעשה חשוב למנהלים אשר מנסים להבין הן את התרבות המקומית והן את מגוון אפיוני התרבות הארגונית. כאשר אדם עובר מחברה אחת לשנייה או אפילו ממחלקה אחת למחלקה שנייה באותה חברה הוא חש וחווה את ההבדלים בסביבה ובאווירה. ניסיון להתרגל להבדלים הסביבתיים החדשים כרוך בלימוד של ערכים חדשים, העברת מידע בדרכים אחרות, ועבודה בתוך נורמות מנהגים וטקסים קיימים. ההסתגלות לסביבה חדשה הופכת ליותר ויותר שכיחה בעולם העבודה וכנראה תימשך כך לאורך המאה ה-21.
ארגונים יכולים לפעול בצורה יעילה רק כאשר העובדים בהם חלוקים ערכים משותפים. ערכים הם אותם רצונות ותשוקות של אנשים המדריכים את התנהגותם. ערכים אישיים של אינדיבידואל מדריכים את עבודתו הן בעבודה ומחוצה לה הם למעשה, רעיונות חברתיים של מה נכון ומה לא נכון לעשות, אשר מועברים מדור לדור דרך מערכת החינוך, דת, משפחה, חברה וארגונים. " (John M.Ivancevich., Robert Konopaske., T.Matteson Michael (2004),Organizational Behavior and Management, McGraw-Hill College) גישתו של הפסיכולוג האמריקני אדגר שיין לתרבות הארגון היא פונציונאליסטית.
שיין מאמין, כי תרבות הארגון היא מערכת מוגדרת המשרתת את הארגון.
שיין תופס תרבות ארגון כדפוס מסוים של הנחות בסיסיות שקבוצה ממציאה, חושפת או מפתחת, תוך כדי התמודדות עם בעיות של הסתגלות חיצונית ושל לכידות פנימית. הצלחתו של דפוס זה מקנה לו תוקף, המאפשר את הנחלתו לחברי הארגון החדשים כדרך הנכונה לתפוס, לחשוב ולהרגיש את הבעיות האלה. מתוך כך נובעת הנחה חשובה כי תרבות הארגון ניתנת לשינוי מתוכנן במידה ידועה.
                          תאריך הגשה : 3.2.2006
                     מספר מילים:2311