העבודה עוסקת בניתוח מדיניות החוץ של ארה"ב בשאלת הקמת מדינת ישראל. עבודת סמינריון נכתבה במסגרת לימודים לתואר שני באוניברסיטת תל אביב - מזה"ת תיכון בין זמננו. הציון שניתן על עבודה זו 90.

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 10157
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

מבוא
הקמת מדינה ליהודים בזירה המזרח תיכונית היוותה מוקד להתערבות בינלאומית בין אם זה בריטניה, ארצות הברית, האו"ם או מדינות ערב.
ארצות הברית, לאחר מלחמת העולם השנייה, ניסתה לאתר או לכונן מוקדי יציבות במזרח התיכון.
כאשר ארצות הברית פיתחה לעצמה מדיניות גלובלית נודעה למזרח התיכון מלכתחילה חשיבות משנית, כך גם לגבי יחסה לארץ ישראל ומדינת ישראל, הן בגלל המשברים הדוחקים יותר ביחסים עם ברית המועצות, והן בגלל היחסים של ארצות הברית ומדינות אירופה המערבית.
בתום מלחמת העולם השנייה ארצות הברית לא דרשה מעורבות ישירה במזרח התיכון, אך בשל החשש מברית המועצות נאלצה לחתור להבטחת היציבות ולחסימת הגידה ככל שאפשר בפני ברית המועצות.
מכך, ארץ ישראל ריתקה אליה את תשומת ליבה של ארצות הברית ואחר כך נעשתה לחלק בלתי ניפרד מהמערכת האמריקאית במרחב.
ישנן טענות כי ליחסיה של ארצות הברית כלפי ישראל אין כל קשר ליציבות אלא מתוך רצון אנושי ומניעים הומאניים למצוא פיתרון למצוקת יהודי אירופה.
בעצרת האו"ם שנערכה בכ"ט בנובמבר 1947, שדנה בתוכנית חלקות ארץ ישראל, תמכה ארצות הברית בתוכנית החלוקה וברעיון הציוני.
כך גם נהגה מיד עם ההכרזה על הקמת מדינת ישראל ב- 14 במאי 1948, כאשר הודיע הנשיא טרומן על תמיכתו בממשלה היהודית.
בעבודה זו העמוד על המניעים והסיבות אשר הניעו את ארצות הברית לתמוך ברעיון הציוני ובמדינת ישראל, לפיכך שאלת המחקר בעבודתי הינה: מה הם הגורמים אשר השפיעו על מדיניות החוץ של ארצות הברית בשאלת ארץ ישראל ומדינת ישראל, בין השנים 1945 – 1948 ?
הנחת היסוד שלי היא כי עיצוב מדיניות החוץ של ארצות הברית בעניין ארץ ישראל לא נבעה מסיבה אחת אלא תולדה של מספר גורמים ומניעים אשר בהם אדון בעבודה זו.
כדי להבין את הרקע המדיני והרעיוני במדיניותה של ארצות הברית בשאלת ארץ ישראל דרושה אינטראקציה בין סוגיות שונות.
על מנת לענות על שאלת המחקר, עבודה זו תציג סוגיות שונות אשר השפיעו על מדיניות החוץ של ארצות הברית ושל הנשיא טרומן כמעצב המדיניות, האינטרסים של ארצות הברית במזרח התיכון, טרומן כמעצב המדיניות, השפעת התנועה הציונית בארצות הברית, משקלו של הקול היהודי והמלחמה הקרה.
בנושאים אלו יוצגו עקרי התהליכים שהתרחשו במהלך התקופה הנדונה, דגש מיוחד יושם על התנהלותו ופועלו של טרומן, נשיא רצות הברית, מאחר והנשיא הוא זה שמטווה את מדינות החוץ של מדינה זו.
בסיכום העבודה אנסה להסביר את הגורם העיקרי אשר השפיע על קבלת ההחלטה לתמוך ברעיון הציוני ובהקמתה של מדינת ישראל. הסיבה שבחרתי לעסוק בעבודה זו נבעה מהרצון לנתח בצורה מחקרית ולא אמוציונאלית את הגורמים אשר השפיעו על מדיניותה של ארצות הברית בשאלת ארץ ישראל, וזאת דרך הצגת עובדות וסקירה היסטורית של תהליכים היסטוריים. ובנימה אישית, לאחר קריאת החומר הביבליוגרפי, לא יכולתי שלא להתרשם דווקא מההנהגה הציונית אשר פעלה ללא הרף ותוך מאמץ אדיר מתוך אידיאולוגיה אמיתית של הגשמת החזון הציוני – מדינת ישראל. לא ניתן להתעלם אף ממנהיגותו של טרומן, שהיה נתון ללחצים מדיניים אדירים מבית ומחוץ. טרומן כמנהיג ידע להקשיב לאנשי מחלקת המדינה, ליועצים ולפקידים אך דאג להבהיר כי נשיא ארצות הברית, הוא האחראי להחלטות של מדיניות החוץ וכי פקידי ואנשי המחלקות השונות חייבים לקיים את קו מדיניותו. העבודה ללא רשימה ביבליוגרפית