רובספייר- המהפכה הצרפתית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 10201
מספר מקורות 21

תקציר העבודה

מבוא
            "הכתרת לואי ה-16
ומאריה אנטואנט בשנת 1775, אשר נחוג בכל הפאר המסורתי, דמתה כמעט להשתלטותה של הפילוסופיה על כס המלכות. בשובם מריימס, ערך הזוג המלכותי את הביקור בקולג' (לואי גרנד שבפריס), שם נִישא באוזניהם נאום ברכה בלטינית המצוין בספרי  המקצועות הקלאסיים באותה שנה, של יתום עני בן שבע עשרה מאראס,  ושמו מקסימיליאן דה רובספייר, שנייה ייפגשו בעמוד לואי למשפט לפני האסיפה הלאומית בדצמבר 1792 ורובספייר ייתבע את מותו".
מאז ומתמיד בני אדם היו יצורים של ניגודים ושל הרס עצמי. לכול אורך ההיסטוריה אפשר לראות מהפכות וגיבורים, אפילו בתקופות החשוכות ביותר של האנושות, היו מעטים בהיסטוריה אשר היו ללפיד אור בחושך מוחלט, אלה אשר קראו לחופש והביטוי, ערערו את מוסדות העולם העתיק ובחרו להילחם ולהעניק חופש כדרך חיים ולהילחם למענו. תמיד הייתה כמיהה אנושית לחופש הביטוי. תמיד היו אלה אשר בניגוד לרוב "העדר", יקומו וילחמו על מה שצודק, אלה יובילו מהפכות והתקוממויות כנגד הממסד.
אבל כמו סיפור מיתולוגי, טרגדיה יוונית קלאסית, חלקם נגמרים בצורה טרגית ומעוררת רחמים.               כיצד קרה שרובספייר אדם נקי כפיים, הגון וישר  אדם שקט וצנוע, שונא אלימות ושפיכות דמים אשר הצהיר אחר מותו של המלך כי לא יהיו עוד הוצאות להורג, יהפוך לטרוריסט גדול. מי היה האיש אשר תיעב את המוסד הדתי והמלכותי? מיהו "קול המהפכה"? מיהו האיש אשר סטה מעקרונותיו? מיהו האיש שקרא לחופש ושוויון? מיהו האיש שבסופו של דבר נבגד והוצא להורג באותה צורה שיטתית שהוא פיתח בעצמו? על כל אלה ושאלות נוספות אנסה להשיב בעבודה זו.  אנסה לחדור אל מחשבותיו, שיטותיו  ורעיונותיו של האיש שנחשב למהפכן הגדול ביותר בכל הזמנים  (בעבודה אשלב תמונות של אישים, מאורעות התקופה ואיתם התבטאויות על רובספייר ושל רובספייר).
"יגיע הרגע שבו תזרח השמש רק על בני אדם חופשיים המכירים בתבונה כשליטתם היחידה, כאשר עריצים ועבדים, כוהנים וכליהם המטופשים או הצבועים יהיו שייכים רק לספרי ההיסטוריה ויוצגו רק על הבמה" תוכן עניינים
v    מבוא –
2
v    רקע –
3-4
v    רובספייר- ·         חייו המוקדמים של רובספייר …5-6                     ·         הרקע להשקפותיו של רובספייר 7-10 o        ז'אן ז'אק רוסו v    רובספייר בצד הקיצוני רדיקלי – ·         מועדון היעקובינים .11-12
·         דעותיו הפוליטיות ותורתו של רובספייר -13-15
·         המהפכה הצרפתית והדיקטטורה הנאורה ..16-19
v    מדיניותו  של רובספייר בצל המהפכה הצרפתית- §         "הרצון הכללי" -. 20-21
§         רובספייר המנהיג -22-23
v    סופו של רובספייר
24-
5 v    סיכום -26-27
v    ביבליוגרפיה v    נספחים