דיני ביטוח סיכום מחברת מבחן

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 7018

תקציר העבודה

דיני ביטוח הרצאה מס'1
מבוא:

1 )     חוק חוזה ביטוח- 1981
עוסק ביחסים בין המבוטח למבטח.

2 )     חוק הביטוח על עסקי הביטוח- 1981
עוסק ביחסים שבין רשויות הביטוח לבין חברות הביטוח.
חוק חוזה ביטוח דן כמעט בכל סוגי הביטוח:
א)                 פרק א- עקרונות הכללים החלים על כל סוגי הביטוח.
ב)                 פרק ב, ג, ד- ביטוחים ספציפיים.
ג)                  פרק ב- ביטוח חיים.
ד)                  פרק ג- ביטוח תאונה, מחלה, נכות.
ה)                 פרק ד- ביטוח רכוש וחבויות.
ביטוח חיים:
ביטוח שבא לכסות מקרה של מוות בעיקר, אדם כורת חוזה עם חברת ביטוח ולפיו במותו יקבלו המוטבים שהוא מינה את תגמולי הביטוח, תמורת פרמיית ביטוח שהאדם שילם.
לפי ההגדרה בס' 41 לחוק חוזה ביטוח-
1 981, מדבר גם על העניין של להגיע עד לגיל מסוים, יש הבדל בין ביטוח שמבטח רק מקרי פטירה (ביטוח ריסק/סיכון) ויש ביטוח שכולל אלמנט של חסכון בנוסף לריסק. כשיש אלמנט של חסכון אז האירוע הביטוחי הוא לא רק מוות אלה הוא גם הגעה לגיל מסוים- גיל פנסיה, גיל 67.

4 1. מהות הביטוח בביטוח חיים מקרה הביטוח הוא מותו של המבוטח או של זולתו או הגיעם לגיל מסויים או מקרה אחר בחייהם למעט תאונה, מחלה ונכות.
ביטוח תאונה, מחלה כל ביטוחי אובדן כושר עבודה למיניהם, אפשר לרכוש אותם כביטוחים נפרדים או חלק מביטוח חיים, בפסיקה יש הרבה וויכוחים לגביהם.
ביטוח נזקים:
הכוונה לביטוח נכסים וביטוח חבויות.
ביטוח נכסים:
אדם מבטח את רכושו שאם יגרם להם נזק אז חברת הביטוח תשפה אותו.
ביטוח חבויות:
בביטוח זה האדם מבטח את עצמו מפני תביעות של צדדים שלישיים, נקרא צד ג', למשל כל ביטוחי האחריות המקצועית כמו של עו"ד אשר מבטח את עצמו מפני פעולות שהוא מבצע, ביטוח אחריות של רופאים למשל רשלנות בטיפולים, ביטוח אחריות מקצועית של מהנדסים למיניהם וכו'.
החידוש המרכזי של חוק חוזה ביטוח זה התפיסה הצרכנית ששזורה בו כשבעצם המחוקק הבין שאין איזון בין הכוחות כי מצד אחד עומד מבוטח קטן שאיבד את ביתו בשריפה ובחר שאין לו יכולת נפשית וכלכלית להתמודד עם חברת החזקות.
בחוק יש הרבה סעיפים קוגנטיים שמגינים על הצרכן. גם החקיקה וגם הפסיקה מכריעה ע"פ אלמנטים צרכניים, האנטואיציה אומרת שהמבוטח צודק, הכללים הם למשל כיס עמוק.
איך נכרת חוזה ביטוח ס' 2 לחוק חוזה ביטוח מבחינה משפטית חברת הביטוח מזמינה את המבוטח כדי שהאחרון יציע לה הצעות כאשר המבוטח מציע לחברת הביטוח הצעות, ועושה זאת על גבי טופס הצעה שחברת הביטוח מנפיקה שבמסגרתו המבוטח נשאל שאלות לגבי עברו הביטוחי וכל נתונים שיכולים להשפיע על חברת הביטוח באם לבטח אותו ובכמה לבטח???.

2 . פוליסה [תיקון: תשמ"ד] (א) נכרת חוזה ביטוח, על המבטח למסור למבוטח מסמך חתום בידי המבטח המפרט את זכויות הצדדים וחיוביהם (להלן – פוליסה), זולת אם נהוג באותו סוג ביטוח שלא להוציא פוליסה. (ב) כל עוד לא נמסרה הפוליסה לידי המבוטח יראו כמוסכמים בין הצדדים את התנאים הנהוגים באותו סוג ביטוח אצל אותו מבטח, כפי שהוגשו למפקח על הביטוח לפי סעיף 16 לחוק הפיקוח –
ללא ביבליוגרפיה