השפעת התפתחותם של רעיונות ה"עידן החדש" על פעילותה של חסידות חב"ד

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 2482
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

ציון העבודה: 93
השפעת התפתחותם של רעיונות ה"עידן החדש" על פעילותה של חסידות חב"ד חלק א'- מבוא
בשלהי המאה ה-20 החלה להתפתח תופעה חדשה אשר תפוצתה הולכת וגוברת בעקבות ההתפתחויות הגלובליות ברחבי העולם. תופעה זו מאוגדת תחת השם הכולל: "העידן החדש" (New Age) ומבטאת למעשה מערכת תרבותית שלמה המכילה סמלים, ערכים וקשרים חברתיים. ה"עידן החדש" הוא למעשה מושג רחב המאגד מגוון של זרמים מיסטיים, רוחניים, מאגיים ומיתיים. ( גארב,
2 005).
זהותם של המשתייכים לזרם זה אינה נקבעת על ידי מערכת רעיונית קבועה כלשהי, אלא באה לידי ביטוי בשינוי אורח חייהם; אין שום מערכת של מותר ואסור ולרוב לא ניתן לזהות מבנה ארגוני מגובש המהווה ארגון –גג לרעיון (דן, 2000). תהליך זרימת הידע של העידן החדש מביא עימו שינויים בתפיסת המיסטיקה בישראל וגורם לייבוא של רעיונות ופרקטיקות חדשות אל תוך ההוויה הישראלית-יהודית (גארב, 2005). בעבודה זו אבדוק  עד כמה מתאימה עצמה חסידות חב"ד לתמורות החברתיות של הסביבה בה היא פועלת. באמצעות אתרי האינטרנט של החסידות אנסה לראות האם ישנו שימוש מכוון בטרנדים עכשוויים על מנת למשוך קהל חדש של מאמינים. השערתי היא כי תופעת העידן החדש והרעיונות הנלווים אליה, משפיעים על חסידות חב"ד ועל האופן בו הם בוחרים לגשת הן לקהל המאמינים שלהם,  וכן לאלו אותם הם מבקשים לגייס לשורותיהם. על מנת לאשש את השערתי אנסה להראות כי הרעיונות המוצגים באתרי האינטרנט של חסידות חב"ד משתמשים במתודולוגיה דומה לזו הבאה לידי ביטוי בכתבים המאפיינים את העידן החדש. לצורך כך אסתמך תחילה על תיאוריות עכשוויות הבוחנות את תופעת העידן החדש ואת השפעותיה על המיסטיקה היהודית. תיאוריות נוספות אשר יתמכו  בהשערתי יהיו כאלה העוסקות באופייה המיסטי של חסידות חב"ד ובהסתגלותה של התנועה לשינויים תרבותיים.
בנוסף לתיאוריות אלו אשתמש בתיאוריות מעולם הרטוריקה. לאחר מכן אבקש לנתח את המתודולוגיה הבאה לידי ביטוי בסיפור מתוך אתר חב"ד ולהראות כיצד נעשית בחירה מודעת של מילים המתאימות לרטוריקה של העידן החדש-  כזאת שמתאימה עצמה לא רק לקהל המאמינים של החסידות אלא גם לקהל הרחב (החילוני).