הון חברתי ברשויות המקומיות בישראל

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 7378
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

פקולטה למדעי החברה שנה"ל תשס"ח, סמסטר ב'                                                              החוג למדיניות ציבורית  הון החברתי בשירות החינוך עבודת סמינריון בקורס: הון חברתי ושינוי חברתי תאריך הגשה: 2/11/08
תוכן עניינים
מבוא                                                                                                   1
                                                                                סקירת ספרות                                                                                    2-11
הצגת ממצאים ודיון עיריית אור עקיבא                                                                                                   
1 2-17
עיריית חדרה                                                                                                           
1 8-20 סיכום ומסקנות                                                                                  21-22
  ביבליוגרפיה                                                                                      23
נספחים מבוא
הון חברתי הוא מונח מהשדה התיאורטי הדן ברשתות חברתיות, והוא מתייחס לקשרים ולמפגשים שבין אנשים ברשת חברתית.
הקשרים, היחסים בין פרטים, נתפסים כמשאב הכרחי לקידום הקבוצה. מונח זה זכה להתייחסות רחבה בשיח הסוציולוגי של שלהי המאה ה- 20. סוציולוגים רבים, בהם בורדייה, קולמן ופטנם, ראו ביחסים הבין אישיים את הדבק החברתי, את הגורם המבנה את הקבוצה ואחראי ליציבותה. הקשרים יוצרים מחויבות, אמון וציפיות בקבוצה. המרקם החברתי שנוצר מכונן ערוצי תקשורת ונורמות חברתיות, ומגדיר סנקציות – למי שחורג מהן. רוברט פטנם הגדיר את מושג ההון החברתי כ: "אותם תכונות של ארגונים כגון : נורמות ואמון. אותם סוגים של פעילויות הפועלות למען טובות הדדיות". בורדייה מגדיר הון חברתי כמצרף של משאבים, ממשיים או פוטנציאליים, הקשורים לשייכות לרשת יציבה של קשרים חברתיים ממוסדים. קשרים אלה מקנים לחברים ברשת גיבוי של הון הנמצא בבעלות משותפת.  כחלק מעיסוקו במרחב החברתי ובניסיון לגשר בין אלמנטים מבניים לתפיסה סובייקטיבית של מבנה חברתי, בורדייה התייחס לגורמים שאינם כלכליים, המאפשרים שעתוק של מעמדות חברתיים ותרבותיים. הוא שאל את הטרמינולוגיה  הותיקה של 'הון פיזי – כלכלי' ואת זו החדשה יותר של “הון  אנושי”,  והגדיר משאבים לא מוחשיים אלה כ”הון תרבותי” (Bourdieu,
1 977). ג'יימס קולמן רואה בהון חברתי סוג ייחודי של משאבים הזמינים לשחקנים חברתיים, הכוללים היבטים מסוימים של מבנה חברתי ומאפשרים פעולות של השחקנים (בין אם יחידים או קבוצות), בתוך המבנה החברתי. לשיטתו, יחסים חברתיים יוצרים משאבים שימושיים עבור השחקנים בתהליכים של ביסוס התחייבויות, ציפיות ויחסי אמון, ובכך יוצרים ערוצי מידע ונורמות המגובות בסנקציות אפקטיביות (Coleman, 1988).
מחקרים רבים הבאו בעקבות מחקרם של קולמן ופטנם הראו שקיים קשר ברור בין קיומו של הון חברתי בארגון לבין התפוקות. מחקרים דומים שנערכו בתחומי מדיניות ציבורית הראו שקיומו של הון החברתי משפיע על הצורה בה מתפקדים רשויות ציבוריות. בעבודה זו אבדוק כיצד בדיוק משפיע ההון החברתי על תפוקות של רשויות ציבוריות? אתמקד ברשויות מקומיות של חדרה ואור עקיבא ובעיקר באגפי החינוך שלהן. אבדוק כיצד התפוקות שבמקרה שלנו שיעורי הזכאים לבגרות בכל יישוב מושפע מקיומו של הון החברתי הקיים ברשות. את קיומו ועוצמתו של ההון החברתי ברשות אקבע ע"י ראיונות עומק עם ראשי אגפי החינוך, מורים, עובדי הרשות ומעיון במסמכי מדיניות. אנסה לעמוד גם על סוג ההון החברתי הקיים ברשות האם הוא מחבר או מקשר.   טענתי היא שברשות בה יימצא הון חברתי גבוה יותר שיעורי הבגרות ביישוב יהיו גבוהים יותר. לצורך איסוף הנתונים בנוסף לשיטות איכותניות של ראיונות וניתוח מסמכים אשתמש בנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.