התנהגות צרכנים

מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2005
מספר מילים 5366
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

קיימות גישות שונות במחקר התנהגות הצרכן, כשדרך המחקר בסופו של דבר נקבעת לפי סוג הידע אותו מחפשים. ניתן לסווג גישות אלו לפי:
הגישה הפוזיטיביסטית – עוסקת בתופעות הניתנות לתצפית, מכוונת לאסוף נתונים ולגבש חוקים שיסבירו את הקשר בין התופעות ולחזות התרחשותן. הגישה מאופיינת ב:
אובייקטיביות: כשאין תלות בין תהליך החקירה ומסקנותיה  ונסיבות מקריות.
אמפיריות: על המחקר להתבסס על נתונים מהתצפית או הניסוי.
הגישה הפרשנית – המנסה להבין את ההתנהגות האנושית מהיבט המשמעות בה. מטרת המחקר להגיע להבנה על לקשר בין תופעות באמצעות חשיפת המשמעות המשותפת שלהן.
מודל כללי של התנהגות הצרכן- מודל בסיסי של הפסיכולוגיה הקוגניטיבית המתאר את התנהגות הצרכן כמערכת של גירוי –> אורגניזם –> תגובה. הגירויים – שיווקיים או סביבתיים .
הצרכן –הכוונה לתכונותיו, אמונותיו, רגשותיו, ערכיו, מניעיו,החלטותיו לקנייה.
תגובה – קנייה, שימוש , היפטרות, פרסום מפה לאוזן, תלונות.
במהלך שנות ה – 60 ואילך התגבשה משפחה של מודלים כמותיים של טכניקה שהיא למעשה אוסף שיטות מחקר שווקים, שמטרתן לימוד העדפות הלקוח ע"י הערכת פונקצית התועלת הרב פרמטרית שלו.
Baumgartner מספר כי לאחרונה פיתח צורת מיון חדשה המבוססת על עבודת מיון בה ממינים 42 סיבות לקניית מוצרים.
ניתוח התוצאות העלה שמונה צורות מובדלות של התנהגות רכישה:
1.       החלטת רכישה מורחבת : קבלת החלטה המבוססת על קריטריון אובייקטיבי ולוגי ומסיבות תועלתניות.
2.       התנהגות רכישה סמלית: רכישת מותג בכדי להשליך דימוי מסוים או משום שהוא זוכה לאישור חברתי.
3.       התנהגות רכישה החוזרת על עצמה:
נאמנות למוצר;
4 .       התנהגות רכישה מהנאה-פשוט כי אתה אוהב את המוצר; 5.       התנהגות רכישה כתוצאה מקידום מכירות ;
6 .       התנהגות רכישה של חקירה; 7.       התנהגות רכישה אקראית- רכישת מוצר ללא הקדשת מחשבה מרובה לכך
8 .       התנהגות רכישה אימפולסיבית.
תכן עניינים
פרק עמודים א.  מבוא
3-5
שיטות וכלי מחקר הנהוגים בהתנהגות צרכנים
6 -7
            תצפית
6             ראיון פנים מול פנים 7
            קבוצות מיקוד 7
            מחקר בנקודות מכירה
8             סקרים כמותיים
8             מחקרי פה לאוזן
8             בדיקת ממשקים
8 מחקר התנהגות צרכנים מהיבט הלקוח 9
תיאורית הייחוס בפסיכולוגיה של הצרכן. 9
מחקר השפעת שביעות רצון צרכנים על התנהגותם ברכישת מוצר
1 0-12
מחקר חוזר
1 2-13
מחקר על אופי צרכנים
1 4-19
            הצרכן בעל התכונות האישיות
1 5
            צרכן המנסה להשיג מטרות
1 6
            הצרכן המספר סיפורי חיים
1 7-19
יישום האנשה במחקר צרכנים
1 8
סיכום
1 9
ביבליוגרפיה
2 0