עידוד הנקה במסגרת טיפת חלב

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 5801
מספר מקורות 24

תקציר העבודה

בשנים האחרונות חלה התקדמות ניכרת בידע המדעי על יתרונות ההנקה, מנגנונים בבסיס יתרונות אלה ובניהול המעשי של ההנקה.
היתרונות הם רבים ומשמעותיים לתינוקות, אמהות, משפחות והחברה . יתרונות אלה הם בתחום הבריאות, התזונה, האימונולוגיה, ההתפתחות, הפסיכולוגיה, הכלכלה והסביבה ).Allen &Hector, 2005 ( למרות זאת, בישראל אחוזי המיניקות אינם גבוהים וגם משך ההנקה אינו ממושך. הנתון המתקבל מסקר הלאומי הראשון של משרד הבריאות שפורסם בשנת 2000 עולה ששיעור של נשים המתחילות להניק הוא
8 6%. שיעור ההנקה כעבור 3 חדשים עומד על  51%                         .(ministry of health, 2000) במסמך רקע לדיון בכנסת בנושא של היבטים שונים של הנקה בישראל משנת 2003 נכתב שבין 81% ל85% נשים בארץ מתחילות להניק וכעבור 3 חדשים רק 45% יהודיות ו32% ערביות ממשיכות בהנקה בלעדית.
http://www.knesset.gov.il/mmm/data/docs/m00631.rtf אין ספק שנתונים אלה מדאיגים ביותר ומדגישים את העבודה הרבה שיש להשקיע על מנת לשמר את אחוזי התחלת ההנקה כהמשכיים ומכאן שאחד ההדגשים העיקריים צריך להיות על הדרכה להנקה לאחר שחרור מבית החולים. ברור שתפקיד הגורמים המטפלים הבאים במגע עם האם  חייב להתייחס גם לקידום ועידוד הנקה בכדי ליצור סביבה אופטימלית להנקה.
תחנות "טיפת חלב"  שהתפתחו עם השנים לרשת ענפה, מעניקות כיום שירות לכל אזרחי המדינה. הטיפול המונע בתינוק כולל חיסון, ייעוץ תזונתי, בדיקה וייעוץ בנושאי התפתחות הילד, איתור בעיות שמירה וראייה, וחינוך לבריאות לכל הנושאים הקשורים בהתפתחות ובגדילה של התינוק והילד (בן נון וחב', 2005).
אחד התפקידים הבולטים של צוות טיפת חלב כיום הוא לעודד נשים המגיעות אליו להנקה ולפתח כלים שיעזרו לאימהות חדשות להתגבר על קשיים ומכשולים בדרך להנקה מוצלחת. ירידה חדה באחוזי הנשים הממשיכות להניק לאחר שחרור מבית החולים מצביעה על כך שההדרכה הניתנת במסגרת טיפת חלב איננה מספקת והנושא בהחלט לוקה בחסר. בלהתחשב בעובדה ש96%  מהאמהות היהודיות ו100% מאמהות הערביות מבקרות עם תינוקן בתחנות טיפת חלב למעקב בריאותי של הילד  (פלטי וחב', 2004 ), מין הראוי  לפתח תוכניות ופרויקטים מיוחדים העוזרים לשמר את אחוזי ההנקה הגבוהים איתם נשים משתחררות מבית החולים.  אנו רואים בחומרה רבה את בעיית הארגון, בו העובדים באים במגע הדוק מאוד עם הנשים אך למעשה אינם מסוגלים לספק תמיכה ועזרה לנשים מניקות ולהבטיח  המשכיות הנקה מוצלחת.
          לכן בעבודה שלנו החלטנו לבחון ולהציע דרכי התמודדות עם ירידה במשך ההנקה בכלל ופתרונות הניתנים לביצוע ברמת הארגון הנבחר- "טיפת חלב" בפרט.
העבודה  תעסוק בפתרונות כלליים כיצד ניתן לעודד הנקה בקרב היולדות כגון: העלאת מודעות לנושא הנקה, תוכניות חינוכיות, העברת מידע לגבי יתרונות של הנקה, הדרכה נכונה, מדיניות בריאה וכ"ו וגם פתרונות ספציפיים הניתנים לביצוע במסגרת טיפת חלב כגון פרויקטים בשיתוף נשים מניקות מהקהילה.