יסודות תורת האסטרטגיה - סיכום - מחברת בחינה

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 4662

תקציר העבודה

  יסודות תורת האסטרטגיה – סיכום מהי אסטרטגיה? מייקל פורטר אפקטיביות תפעולית אינה אסטרטגיה:
חברות חייבות להיות גמישות בכדי להתאים את עצמן לשינויים בתנאי השוק. המיצוב, לב האסטרטגיה בעבר, הינו סטטי ואינו מתאים לשווקים דינמיים וטכנולוגיות משתנות של ימינו.
"חברה יכולה לבצע טוב יותר ממתחרותיה רק אם היא מסוגלת לייצר הבדל שניתן לשמרו." קיים כישלון בהבחנה בין אפקטיביות תפעולית לאסטרטגיה.
מושגים חדשים כמו ניהול איכות כולל (Total Quality Management), תחרות מבוססת על זמן (Just In Time) יציאה מחוץ לחברה (Outsourcing), הולידו שיפורים באפקטיביות תפעולית אך לא יכולים לתרגם את יתרונותיהם לרווחיות מתמשכת. כלים אלה כמעט ותפסו את מקום האסטרטגיה.
עלות הייצור של חברה נוצרת ממספר רב של פעילויות כגון ייצור, אספקה, מכירה וכד', ופעילויות אלה הן שיוצרות אתה הבדלים בעלות שיש לחברות. העלות נוצרת מביצוע פעילויות ואילו יתרון עלות נובע מביצוע פעילויות מסוימות ביעילות גבוהה יותר מהמתחרים.
אפקטיביות תפעולית פרושה ביצוע פעילויות דומות טוב יותר מכפי שהיריבים מבצעים. אפקטיביות תפעולית כוללת יעילות אבל אינה מוגבלת לה בלבד. הבדלים באפקטיביות התפעולית בין מתחרים הם מקור חשוב להבדלי רווחים ביניהם, מפני שהם משפיעים ישירות על מיצובי העלות ועל רמות הבידול, אך הבדל זה אינו מספיק. תחרות באפקטיביות התפעולית בין מתחרים מסיטה את חזית היעילות עבור כל המתחרים בשוק אך אינה יוצרת שיפור יחסי לאף חברה. בנוסף, כלל שחברות קובעות יותר סטנדרטים, כך הן נעשות דומות זו לזו. תחרות הבנויה על אפקטיביות תפעולית בלבד הינה הרסנית ומובילה למלחמת התשה בין החברות, אשר יכולה להיעצר רק ע"י הגבלת התחרות.
מיצוב אסטרטגי פירושו ביצוע פעילויות שונות מאלו של היריבים או ביצוע פעילויות דומות בדרכים שונות.
אסטרטגיה נשענת על פעילויות ייחודיות:
אסטרטגיה תחרותית היא במהותה נסיון חברה "להיות שונה". מהות האסטרטגיה היא בפעילויות – בחירה של ביצוע פעילויות בצורה שונה מהמתחרים או ביצוע פעילויות שונות מאלה של המתחרים.
המקורות של מיצובים אסטרטגיים:
"מהותה של האסטרטגיה היא בחירה לבצע פעילויות בצורה שונה מזו של יריבים." מיצובים אסטרטגיים צומחים משלושה מקורות:

1 . ייצור תת-קבוצה של מוצרים או של שרותים – מיצוב המבוסס על מגוון.

2 . מיצוב המשרת את הצרכים של קבוצת לקוחות מסוימת או רוב צורכיה – מיצוב המבוסס על צרכים.

3 . מיצוב לפי פילוח לקוחות לכאלה הזמינים בדרכים שונות – מיצוב מבוסס גישה.
מהותו של מיצוב אסטרטגיה הוא בחירת פעילויות שונות מאלה של היריבים. אילו אוסף פעילויות אחד היה מייצר את כל המגוונים, עונה על כל הצרכים ומשיג גישה לכל הלקוחות, יכלו החברות בנקל לעבור בין הפעילויות, וביצועיהן היו נקבעים לפי האפקטיביות התפעולית.
מיצוב אסטרטגי בר-קיימא דורש תחלופות:
מיצוב ייחודי אינו מספיק כדי להבטיח יתרון בר-קיימא שכן הוא ימשוך חיקויים באחת משתי צורות:

1 . מתחרה יכול למצב עצמו מחדש כדי להשתוות למבצע מוצלח יותר.

ללא ביבליוגרפיה