הפרעה טורדנית כפייתית OCD

מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 16239

תקציר העבודה

מבוא
             "אני סופר את מספר האותיות במילים שאומרים לי בכל שיחה ואני יכול לומר לך מיד את סך כל האותיות עד ל- 350 בערך. כשאתה אומר 'בוקר טוב ג'ון' אני כבר רושם לפני כי במשפט הזה היו עשר אותיות. כשאתה שאלת אותי 'האם האובססיה שלך מפריעה לך בשיחותיך עם אנשים?' אני השבתי: 'למעשה לא' אבל לפני שעניתי שמתי לב לכך שבשאלה שלך היו 37 אותיות. אני גם מוכרח לספור את האותיות בכל שלטי הרחובות. וזה מפריע לי לעיתים, במיוחד כשאני ממהר להגיע לאיזשהו מקום במכונית ויש ברחוב הרבה שלטים. אם על בית או בחלון ראווה של חנות יש שלושה מספרים אני חייב לכפול אותם. כך למשל, אני רואה את המספר 275 על בניין ואני מיד כופל 5X7X2.
כמובן שאני עושה את זה מהר מאוד. התשובה היא 70". עבודה זו תעסוק בהפרעה טורדנית-כפייתית, אשר מוגדרת כאחת מהפרעות החרדה, ותנסה לתאר את מרבית הנושאים הקשורים בהפרעה זו. במשך שנים, תיאוריות רבות מנסות לתת הסברים ודרכי טיפול לתופעה, אך לרובן יש הסברים חלקיים בלבד ולא ממצים.
הפרק הראשון של העבודה יעסוק בהסבר החרדה באופן כללי, ויעמוד על ההבדלים בין פחד וחרדה, ובין חרדה נורמאלית וחרדה פתולוגית. לאחר מכן, הוא יגדיר מהן הפרעות חרדה, מהם הסימפטומים, השכיחות ולבסוף ייתן את סוגי הפרעות החרדה. הפרק השני יעסוק בהפרעה טורדנית-כפייתית, ויראה בפירוט מהי אובססיה ומהי קומפולסיה. בהמשך הוא ייתן הגדרה להפרעה זו על פי ספר הסיווג הרפואי ICD-10.  לאחר מכן, יוצגו התמונה הקלינית, מהלך ההפרעה והפרוגנוזה ושכיחות התופעה. בהמשך, הפרק ידון במספר טיפוסים בעלי הפרעה טורדנית-כפייתית, ולבסוף יוצג תיאור מקרה של אדם בעל הפרעה טורדנית-כפייתית.
הפרק השלישי יסביר מהם הגורמים להפרעה טורדנית-כפייתית, על פי התיאוריות השונות, והן התיאוריה הפסיכואנליטית, התיאוריה הביולוגית, התיאוריה הביהביוריסטית-קוגניטיבית והתיאוריה הפסיכו-ביזארית , כאשר לכל תיאוריה יש הסבר שונה להפרעה טורדנית-כפייתית.
הפרק הרביעי יעסוק בטיפול בהפרעה טורדנית-כפייתית, על פי התיאוריה הפסיכואנליטית, התיאוריה הביולוגית והתיאוריה הביהביוריסטית.
הפרק החמישי יציג מגוון של מחקרים שונים שנערכו בתחום ההפרעה הטורדנית-כפייתית.
בחרנו בנושא זה, משום שעניין אותנו להבין מהם הגורמים השונים להפרעה, והאם יש דרכי טיפול שיכולות לסייע לחולים בהפרעה זו. בנוסף, להפרעה זו יש כל כך הרבה פנים וצורות שונות של התנהגות כפייתית, ומאוד עניין אותנו ללמוד על כך.