יחסי ציבור- תוכנית עבור מקדונלדס ישראל

מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 6576

תקציר העבודה

בניית תוכנית יחסי ציבור עבור מקדונלדס ישראל במסגרת קורס "יחסי ציבור- מוניטין וחזון" במרכז הבינתחומי.
1 .       מבוא
1.1.
סקירת השוק והתחרות
1 .2.
סביבה חברתית מגמת אכילת האוכל המהיר והיציאה למסעדות העלו משמעותית את רווחי תעשיית המזון המהיר. לצד זאת, ניתן להבחין ב"מגה טרנד" –שינוי מגמה לאכילת אוכל בריא , דל שומן וכולסטרול.
1.3.
סביבה משפטית
1 .4.
סביבה פוליטית/ בטחונית
1 .5.
סביבה טכנולוגית
1 .6.
סביבה כלכלית
2 .       ניתוח SWOT ע"פ 22 מחוללי המוניטין מקדונלד'ס היא חברה יציבה, בעלת יושרה והגינות, עובדת עם חזון, מפתחת מותגיות בדרכים חכמות וישרות, והמוניטין של החברה גבוה. העיתון "וול סטריט ג'ורנל" וחברת המחקר האריס אינטראקטיב, ערכו סקר אשר מדרג לפי מוניטין את החברות הגדולות בעולם. מוניטין זה נקבע על פי שישה פרמטרים: ביצועים כלכליים, אחריות חברתית, סביבת העבודה, טיב המוצרים והשירותים, חזון ומנהיגות ופנייה לרגש של הצרכן. בסקר זה, מקדונלד'ס ירדה מהמקום ה-35 ב-2005 למקום ה-47 ב-2006 והייתה זו הירידה החדה ביותר לשנה זו. 
3 .       יעדי תוכנית יחסי הציבור
3 .1.  יעדים עסקיים
3 .2.  יעדים תקשורתיים
4 .        קהלי יעד- מודל זרימת המידע 5.       מרכיבי התדמית הנוכחית ע"פ מודל מוקד ופריפריה   
6 .       מרכיבי התדמית העתידית : 2010 7.       חזון הפירמה
8 .       טכניקות מדידה ומחקר
8 .1.
ניתוח קטעי עיתונות (תוכן, ערוץ, תזמון, מסרים)
8 .2. קבוצות מיקוד לצורך בדיקה ומדידה של נכסיות המותג, ערכנו ארבע קבוצות מיקוד ע"פ חתך גילאים שונה, כל קבוצה כללה 10 משתתפים. הקבוצה הראשונה כללה ילדים בגילאי 5-8, השנייה בני נוער בגילאי 13-16, השלישית צעירים בגילאי 20-26
והרביעית אבות ואימהות בגילאי 30-40. לכל קבוצה מאפיינים משותפים ודעות נחרצות למדי, ורצינו לבדוק מה הן, ממה הן נובעות, מה מחפשים הלקוחות, ממה מרוצים וממה לא מרוצים, עמדות קהלי היעד השונים כלפי המותג וכו'.
9.       המלצות לדרכי פעולה
1 0.   סיכום ומסקנות
1 1.   מקורות מידע
1 .       מבוא
1.1.  סקירת השוק והתחרות מקדונלד'ס היא רשת המזון המהיר הגדולה בעולם, והגדולה ביותר בישראל. הרשת נוסדה בשנת 1940 ע"י האחים ריצ'רד ומוריס מקדולנד, ונקנתה ע"י ריי קרוק אשר פעל במרץ להרחבת הרשת, והפך אותה למה שהיא כיום. הוא ביסס את החשיבה ש- "we don't dine, we eat and dash". מגזין "טיים" כלל את קרוק ברשימת מאה האנשים המשפיעים של המאה ה- 19. המוטו של החברה מאז 1957
נגע בארבעה נושאים: איכות, שירות, נקיון וערך. לאחרונה עודכן המוטו ונוסף ערך חשוב לחברה: תזונה. מאפייני הרשת שהובילו אותה להצלחתה מונים בין השאר מחירים נמוכים, פשטות ואחידות בהכנת המזון בצד התאמה לקהלים המקומיים, ושיטת הזכייניות שהנהיגה, אשר אפשרה לרשת להתרחב במהירות ובסיכון נמוך יחסית ברחבי העולם.
מקדונלד'ס פועלת כיום בעולם ב- 128 מדינות, עם כ- 32,000 סניפים, מתוכם 13,000 בארה"ב. בישראל נכון לסוף 2006 פתוחות 126 מסעדות וקיימות 26 מסעדות כשרות. ה- CEO הנוכחי של החברה העולמית הוא ג'ים סקינר, ובישראל הבעלים, הזכיין וה- CEO הוא ד"ר עומרי פדן. ענף המזון המהיר מורכב למעשה משני שווקים שונים- שוק הפיצות ושוק ההמבורגרים. מדובר בסל מוצרים שונה, שכן ענף הפיצות היום מאופיין גם במידה רבה במשלוחים לבית, בעוד ששוק ההמבורגרים הוא שירות שעדיין מתבצע בעיקר בנקודות מכירה. ענף המזון המהיר הוא ענף הנמצא ברמת סיכון הגבוה מן הממוצע, רמת התחרות בשוק מאוד גבוהה,  ומתחרים בעלי גב כלכלי ובעלי מוניטין רב שנים ומותגים עולמיים מהווים חסם כניסה לשוק. בישראל פועלות שלוש רשתות מזון מהיר המתמקדות בהמבורגרים: מקדונלד'ס, בורגראנץ' וברגר קינג. לפי נתוני BDI, מקדונלד'ס, עם 113 סניפים, תופסת כ-60% מנתח שוק ההמבורגרים ומחזור המכירות שלה בארץ הוא כ-360 מיליון שקל בשנה. אחריה, בהפרש ניכר, ניצבת רשת בורגראנץ' המפעילה 70 סניפים, עם נתח שוק כספי של כ-24% – כ-145 מיליון שקל בשנה.
ברגר קינג אוחזת בנתח השוק הכספי הנמוך ביותר, הנאמד בכ-16% בלבד והכנסותיה נאמדות ב-95 מיליון שקל בשנה. קטגוריית המזון המהיר הולכת ונחלשת לאורך זמן: רוב החברות הולכות ומאבדות מכוחן, חלקן אף נעלמות מהמפה.
מקדונלד'ס היא היחידה שמתחזקת לאורך זמן ושולטת בשוק מבחינה תדמיתית ביד רמה. כך, לפחות, על פי נתוני מדד המותגים שפרסם…