אבולוציה של הובלת חמצן בדגש על המוגלובין

תקציר העבודה

עבודת סיכום אבולוציה של הובלת חמצן בדגש על המוגלובין תוכן עניינים
מבוא. 2
העקרונות האבולוציוניים הבאים לידי ביטוי בנושא. 4
מטרות הפעילות. 4
פעילות – פיגמנטים קושרי חמצן 9
סיכום.. 11
ביבליוגרפיה. 11
מבוא מדוע מעוררת המילה "אבולוציה" רגשות עזים אשר אינם עולים בבואנו ללמד גנטיקה או אקולוגיה? נדמה כי עצם הזכרת המושג אבולוציה מעורר הן בקרב מורים והן בקרב תלמידים תגובות שאינן קשורות להוראת הביולוגיה אלא לדעות ואמונות המצויים בקרב תלמידים ומורים.
תלמידים נוהגים להגיב "אין דבר כזה אבולוציה" או " מה פתאום אני לא נוצרתי מהקוף". " העולם נברא על ידי אלוהים" תגובות אלו מציגות את היחס שיש לחלק מן התלמידים כלפי האבולוציה, יחס השולל את קיומה של האבולוציה, מתוך בורות וחוסר הבנה , מתוך תפיסה של האבולוציה כתהליך שבו התפתח האדם מן הקוף ותו לא. גישה זו אל האבולוציה, ושלילת האבולוציה מופצת בציבור על ידי זרם הבריאתניים,  הללו מנסים לבסס את הבריאתנות באמצעות קעקוע המדע האמיתי.  (רני 2002-2003 ) ולהיפך ישנם תלמידים אשר יטענו כי הם "מאמינים באבולוציה ולא בקיומו של אלוהים" .  אמירה זו גם כן מעלה בעיה הדורשת הסבר כי אבולוציה ככל מדע אחר יש להוכיח, ואין להאמין בו.
נראה כי חלק מן התלמידים תופסים את האבולוציה כתחליף לאמונה, ולא כחלק ממדע הביולוגיה.
נראה כי בבואנו ללמד אבולוציה עלינו להתמודד עם רגשות, ואמונות חזקות, אשר מקובלות בחברה, ואין להן בסיס מדעי. מורים ואנשים אחרים נדחקים לפינה ומתקשים יותר ויותר להגן על האבולוציה ולהפריך את הבריאתנות. טיעונים אופייניים שמשתמשים בהם הבריאתנים נשמעים נכונים לכאורה ומתבססים על אי הבנה של תורת האבולוציה. (רני 2002-2003 ).  היבטים אבולוציוניים נמצאים בבסיסם של כל הנושאים הנלמדים במסגרת הביולוגיה (אורין, פרנקל וזיו ) וכדרכו של תהליך לימודי מתעוררות בקרב התלמידים שאלות רבות .
ללא הבנה של תהליכים אבולוציוניים, ואם לא נלמד את התלמידים מהי אבולוציה, ומהם תהליכים אבולוציוניים, יוותרו התלמידים ללא מענה לשאלותיהם. ומה רע בכך? אולי לא כדאי להיכנס לנושא מעורר מחלוקת זה בכיתה?  יתכן כי בחלק ממסגרות החינוך בארץ יעדיפו להתרחק מלימוד הנושא מסיבות שונות, אך חוסר מענה אינו פיתרון בלימודי ביולוגיה ומדע. התעלמות מנושא האבולוציה עלול  לחזק בקרב התלמידים תפישות שגויות ,ולחזק את  התפישה הבריאתנית כאילו האבולוציה הינה תיאוריה בלבד ולא מדע העומד בבסיס ההבנה של תהליכים ביולוגים. שילוב האבולוציה בתחומי הדעת השונים מציג בפני התלמידים הוכחות שונות לקיומה של האבולוציה, ובעזרת הוכחות אלו ניתן לשרש את התפיסה לפיה אבולוציה היא התפתחות האדם מן הקוף.
לדעתנו על מנת להתמודד עם הרגשות שיש לתלמידים כלפי האבולוציה, והקשיים להציג ניסויים בכיתה, כדאי להציג וללמד תחילה את הנושא תוך כדי לימוד נושאים נוספים, ורק לאחר החשיפה הראשונית, ללמד את הנושא בנפרד.