קונפליקטים בקרב זוגות מסורתיים/דתיים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 9072
מספר מקורות 35

תקציר העבודה

קונפליקטים בקרב זוגות דתיים/מסורתיים. במסגרת סמינר: סכסוכים במשפחה תאריך:
5 .9.08
תוכן עניינים
מבוא –..3
סקירת ספרות             אהבה וזוגיות בראי היהדות –4-5
            קונפליקטים בחיי בני זוג –…5-8
            הדת כמנגנון התמודדות –…9-11
מתודולוגיה 12
ממצאים 13-16
דיון -..17-20 סיכום -…20 ביבליוגרפיה –21-23
נספח –24
מבוא
במעגל החיים האנושי ממלאים הקשרים הקרובים של האדם עם אחרים המשמעותיים לו את אחד המרכיבים המרכזיים המעצבים את חייו ומשפיעים על רווחתו.
  (1983) Kelly, Berscheid, Christensen, Harvey, Huston, Levinger, Mcclintock, Peplau, & Peterson הגדירו קשרים קרובים כמאופיינים בתלות הדדית חזקה בין הצדדים, תלות הקיימת באופן תדיר, באה לידי ביטוי במגוון היבטים ונמשכת לאורך תקופת זמן משמעותית (חודשים או שנים). תחת הגדרה זו כללו חברויות, פרשיות אהבה משמעותיות, נישואים ויחסים בין הורה-ילד. בכל אחד מהקשרים הללו חיי שני הצדדים שלובים זה בזה.  Brehm (1992), סברה כי בקשרים אינטימיים, בנוסף על התלות ההדדית קיימים שני מאפיינים מרכזיים נוספים של קשרים מסוג זה: האחד, מענה על צרכים פסיכולוגיים המסופקים רק באמצעות קשרים עם אחרים (ובהם: הצורך באינטימיות, הצורך לחלוק דאגות וחששות, הצורך להרגיש חשובים ומשמעותיים ועוד). במערכות יחסים קרובות ומתגמלות בני הזוג נותנים מענה לצרכים אילו באמצעות: חשיפת רגשות, דיון בהתלבטויות, הענקת תמיכה וסיוע וכן על ידי מתן חיזוקים. המאפיין השני הינו התקשרות רגשית- קשרים אינטימיים מאופיינים ברגשות חיבה ואהבה בין הצדדים. מערכות יחסים אילו הינן משמעותיות ומתגמלות ולפעמים, ישנן מערכות יחסים המבוססות אך ורק על מרכיב אחד. שמירה על מערכת יחסים בריאה ומאושרת אינה אתגר קל. אידאלית ככל שתהיה, בכל מערכת יחסים קרובה נדרשים הצדדים להתמודד עם קונפליקטים. קונפליקטים מהווים חלק בלתי נפרד מכל מערכת יחסים, כאשר לאופן בו מתמודדים הצדדים עימם השפעה מכרעת על מאפייני הקשר, איכותו ועתידו (מוסרי, 2002). דת ומסורת הינם מעמודי התווך וערכי היסוד של התרבות האנושית בכל הדורות, והם ממלאים תפקיד חשוב בחייו של האדם באשר הוא מילדות ועד זקנה. מעטים המחקרים הנוגעים בנושא של השפעת אורח החיים הדתי על יחסי משפחה, ביניהם יחסים בין בני זוג. אך ידוע כי הדת מאפשרת אחדות ואינטראקציה בין האנשים, שביחס לנורמות, חוקים וערכים הם שווים. כל אדם ממלא תפקיד שיש לו משמעות וערך וכך יש תחושת סיפוק מיחסים קבועים ופעילות טקסית המקיפה את החברה כולה. למעשה הדת היהודית משפיעה באופן כולל על המערכת הקוגניטיבית (למוד תורה), מערכת רגשית (רגש של קדושה, פחד, הערצה) והתנהגותית (מצוות). המצוות, פרט להיותן מעבירות סמלים תרבותיים מדור לדור ממלאות פונקציה אינטגרטיבית חשובה.
המצוות מחזקות את היחסים החברתיים שבין הקבוצות ונותנים לפרט הרגשת תלות בקבוצה על ידי הדגשת חובותיו וזכויותיו ומעניקות לו תחושת בטחון. ביהדות יש חשיבות רבה למצוות המעשיות והן מועדפות על פני חכמה ודעת (פלר, 1985).
בעבודה זו אבחן את סגנונות פתרון הקונפליקטים בקרב בני זוג דתיים יהודים. תחום זה הינו גישושי בספרות המחקרית הישראלית ולכן משך אותי עד מאוד, כמו כן, הוא נמצא קרוב לליבי בסביבתי החברתית. תחילה אציג סקירת ספרות הכוללת את מושג האהבה ביהדות, קונפליקטים בחיי בני זוג ואת הדת כמנגנון להתמודדות באופן כללי וספציפי לקונפליקטים בין בני זוג.
לאחר מכן, יוצג פרק המתודולוגיה בדבר הראיונות שנערכו עם בני הזוג. אחריו,  אציג את הממצאים שעלו מתוך ראיונות אילו ולבסוף אנתח ואדון בתימות המרכזיות שעלו מכל אלה יחדיו.
שאלת מחקרי הינה עם כן: מהם סגנונות ההתמודדות עם קונפליקטים בקרב זוגות דתיים/מסורתיים? וכיצד הדת היהודית מסייעת להם, אם בכלל, בפתרון קונפליקטים אילו? סקירת ספרות