המאבק הסביבתי על עמק לבן בירושלים

תקציר העבודה

מבוא
משאב הקרקע נמנע על החשובים, הנדירים והיקרים שבמשאבים. זהו משאב סופי, מוגבל, שאיננו מתחדש- וכמעט כל פעולת בינוי או פיתוח נוגסת ממנו נתח נוסף שאינו ניתן להשבה. תכנון ארצי ליעדי אוכלוסיה גדולים ולחצי פיתוח הולכים וגוברים על שטח שהקפו מוגבל – הופכים את הצורך בגיבוש מדיניות כוללת לשמירה על שטחים פתוחים לצורך קיומי מיידי. ואכן, חשיבותם של השטחים הפתוחים הולכת ותופסת תפקיד חשוב בהליכי התכנון וקבלת ההחלטות בישראל. " איכות סביבה היא זכות אדם.
בהקשר הזה כדאי להבחין בין שלושה מעגלים של התייחסות לזכות לאיכות סביבה: המעגל הראשון, הגרעיני, של הגנה על החיים והרכוש. המעגל השני,  שקושר את איכות הסביבה לזכויות של קיום בכבוד ובריאות, ובו נתפסת הזכות לאיכות סביבה כזכות חברתית. המעגל השלישי, הרחב יותר, חורג מן התפיסה של הזכויות החברתיות ומתייחס לשימור הסביבה, לאו דווקא כאשר ניתן להצביע על פגיעה בזכות של אדם קונקרטי,  אלא בזכותם של דורות עתידיים ". פרופ' ברק-ארז.
שטחים פתוחים ואיכות סביבה הם נושאים הקשורים קשר בל יינתק לנושאי צדק סביבתי.  עבודה זו עוסקת במאבקם הסביבתי של תושבי שכונת עיר גנים – קרית מנחם לביטול תכנית הבנייה לפיתוח מערב ירושלים הנקראה "תכנית ספדיה", שכללה בין השאר בנייה מאסיבית של יחידות דיור וכבישים בעמק לבן הנמצא למרגלות שכונות מגוריהם.
השאיפה להשגת צדק סביבתי מרבי בעולמנו מחייבת את העוסקים במלאכה לפעול בנחישות לשם קידום כל שלושת המעגלים שעליהם דיברה פרופ' ברק-ארז במקביל. קידומו של כל מעגל במסגרת חיינו החברתיים יתרום גם לקידומו של צדק סביבתי במובן ההוליסטי והשלם יותר – הגנה על הסביבה האנושית, על הסביבה הפיזית ועל הדורות העתידיים.
בעבודה זו בחרתי לערוך תיאור מקרה – Case Study והתבוננתי לעומק במאבק גאוגרפי נקודתי אחד: מאבקם של תושבי שכונת עיר גנים במערב ירושלים להצלת עמק לבן- פיסת אדמה עמוסה במורשת ובטבע שיועדה לההפך לשכונה גדולה ולכביש. הפרק הראשון הוא תיאורטי ועוסק בנושאי מדיניות סביבתית, צדק סביבתי ושטחים פתוחים. מבאר אותם ודן באמצעים ליישומם.  הפרק השני עוסק באמצעים לשיתוף הציבור ומציג בכלליות את תוכנית ספדיה למערב ירושלים, הפרק השלישי נותן רקע לעמק לבן – כמו גם לתכנוני הבנייה בו ולשכונת עיר גנים. הפרק הרביעי והאחרון מתאר את הפעולות השונות שנקטו התושבים במאבקם לגניזת תוכנית ספדיה והצלת  עמק לבן.  תוכן העניינים
פרק א': רקע
תאורטי מבוא -…2
מדיניות סביבתית והצדקותיה – תיאוריות ורקע. 3
צדק סביבתי 4
הגדרת המושג  "צדק סביבתי". 5
צדק סביבתי – מסקנות משפטיות. 6
האמצעים ליישומו של צדק סביבתי 7
מהם שטחים פתוחים.. 8
פרק ב': שיתוף הציבור ותוכנית ספדיה שיתוף הציבור. 9
מסגרת לבניית אסטרטגיות לשיתוף הציבור. 9
שיתוף הציבור בישראל. 13
תוכנית ספדיה. 13
התוכנית. 14
פרק ג': עמק לבן עמק לבן 14
רקע גיאוגראפי 15
החטיבה העליונה. 15
החטיבה האמצעית. 15
החטיבה התחתונה. 16
מדרגת עין לבן 16
עמק לבן – התבוננות גיאו- בוטנית. 16
עמק הסיפן 17
בסיס העמק. 17
מעמק הסיפן לעין לבן 18
חוואר מוצא ועין לבן 19
עמק לבן במפות. 19
תוכנית ספדי בעמק לבן 22
המחלוקת סביב התוכנית. 24
שכונת עיר גנים..
5 נתונים דמוגרפים..
5 נתוני רווחה.. 26
פרק ד': מאבק התושבים מאבק התושבים להצלת עמק לבן 27
סקירת פעולות תושבים כחלק ממאבק הצלת עמק לבן 27
סופה של התוכנית. 32
סיכום -.
34
מקורות -.35