משמעות החיים בראי הקולנוע

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 7125
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

במסגרת עבודה זו העליתי בעיה פילוסופית; האם ניתן לנו כיצורים שנולדים על תוך רקע עובדת1, לצאת מהונאה העצמית ולחיות חיים אותנטיים?
במטרה לענות על שאלה זו הצבתי שתי שאלות משנה; אך ערכים, אשר נראו לנו אישיים ואמיתיים במצב מסוים בחיינו יכולים להשתנות? והאם שינוי ערכים זה בא כתוצאה משאיפותיו של אינדיבידואל או שינוי זה בעצם בא מכוח חיצוני, דרך חוויה אשר גורמת לשינוי מצב שבו את מתקיים?
     ניסיתי למצוא פיתרון לשאלה המרכזית דרך ספר "ז'ן פול סרטר: דרכי החירות", התמקדתי בארבעה מושגים או מצבים אשר מובילים בהתפתחותם על הפיתרון לשאלה זו. הראשון עוסק במצב של "הונאה העצמית כהכחשת החירות" ומציג מה מוביל את אינדיבידואל לכדי מצב של הונאה העצמית.
המושג השני שדנתי בו היה "עובדתיות על מול החירות" ואיך מושגים אלו משפיעים על הבחירה האישית ועל האפשרות לרכוש משמעות לחיים ולממש את החירות. המצב השלישי, אשר הוצג במסגרת עבודה זו הוא, "חוויה אשר מנפצת את ההונאה העצמית". על פי סרטר בכוחה של חוויה לנפץ את ההשליה של הונאה העצמית ולפתוח בפני אינדיבידואל דרך חיים אותנטית. המצב הרביעי והאחרון בנתיב על התשובה לבעיה פילוסופית עסק, ב"בחירות ואפשרויות בקונטקסט של מצבים שונים". הצגתי בחלק זה של העבודה את העובדה; אף שלמצבים יש את הכוח להכתיב בעקיפין את התנהגותנו ואת פעולתנו, רק בידי האינדיבידואל יש את הכוח להתמיד ולהחליט שערך או מצב זה הוא חיובי.      בתוך פירושם של מושגים ומצבים סרטירים נתתי תשובה לשתי שאלות משנה, שכיוונו אותי על הפיתרון לשאלה המרכזית אשר הובאה לאחר מכן. את דרכי, תמכתי בשתי יצירות ספרותיות של סרטר – "ילדותו של המנהיג" ו"הבחילה", כי גיבורים של יצירות אלו מדגימות דרך העלילה את הפיתרון. וכמובן גם התייחסתי על ההיבטים שעולים בספרו של סרטר "אקסיסטנציאליזם הוא הומניזם".
     את העמדה של לב טולסטוי ב"וידוי" ושל קהלת בן דוד ב"קהלת" הצגתי כעמדה פילוסופית המנוגדת לעמדה אקסיסטנציאליסטית של סרטר. דרכם הצגתי את הפיתרון לבעיה פילוסופית המרכזית מכיוון של פילוסופיה דטרמיניסטית. במקביל לכול מהלך העבודה בחנתי כל מושג וכל עמדה פילוסופית דרך הסרט "קוליה", אשר מספק תשובה מבוססת דרך הגיבור – לוקה ומוכיח קשר עמוק בין עלילה של הסצנות לבין פילוסופיה אקסיסטנציאליסטית. ואת דעתי האישית לגבי התשובה, כישרתי ונימקתי בעזרת הסרט עצמו ובנוסף הוספתי מספר דוגמאות אשיות כדי לנמק את דעתי מעבר לסצנות של הסרט.