דיוקנאות של האישה במאה ה – 16

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 1957

תקציר העבודה

סקירה של סוגי דיוקנאות של נשים המתחלקות לקטגוריות שחלקם צוינו במאמר זה וכך הוא סוכם. לכל קטגוריה יש מאפיינים משלה, אל חלקם אנו יודעים יותר ועל חלקם פחות, לדוגמה, בדיוקן שמציג יופי בלבד, שלא ידועה איזה תפקיד הוא ממלא. עליהם המחברת העלתה מספר שאלות והשארות ונתנה דוגמאות לפתרונות האפשריים. לדעתי מאמר זה נכתב בצורה מעניינת, הוא סוקר מכיוונים שונים את הנושא יציגה של האישה בדיוקן כיופי וכוח. האינפורמציה מועברת בצורה לא יבשה או מייגעת ואני נהניתי מאוד מקריאתו. הטקסט מסודר ומובן מקריאה הראשונה ללא ביבליוגרפיה או מקורות!!! דיוקנאות של האישה במאה ה – 16 קבעו יותר ויותר את המעמד והסטאטוס של האישה בחיים. הם צוירו בכדי לסמן את האירועים החשובים בחיים שלהן או אפילו על מנת להבלית את היופי. שינויים חשובים התפתחו במושגים של פוזה של הדמות, ביחס לתוכנית  של היצירה וביחס למדיום בו היצירה צוירה. ציור דיוקן קפדן בפרופיל פנה מקום לתיאור הדיוקן ב 3/4 אשר נתן חשיבות למבט, בזמן שהצגת יצירה במדיום בצבעי שמן אפשרה לאומנים לחקור אפקטים של אור וטקסטורה שונה של האור, שיער ומבנה.   – The changing functions of portraitsבמשך מאה ה
1 6 תפקיד של דיוקן נהיה יותר מגוון. למשל, היה ניתן להשתמש בציור דיוקן כמתנה.
לדוגמה, בשנת 1549 מידי ברונזינו הוזמנו דיוקנאות של דוכס ודוכסית של פירנצה כמתנה לבישוף מאראס. יתר על כן, כמות משמעותית של עדויות כתובות מראים שבהרבה מקרים דיוקנאות נעשו בכדי כביטוי של אהבה וחיבה. לדוגמה ב 1506 בלדסארה לקח את הדיוקן של אהובתה שצייר על ידי קסטיליונה לנסיעה ללונדון (בדומה לתמונת פוטו של הילד או של החברה שאנו סוחבים בארנק).
Beauty and portraits – דיוקנאות של נשים צוירו לפי קריטריונים ספציפיים. פטרארכה שהיה משורר שהגדיר בשיריו את האידיאל הנשי, ביטוי האהבה, תיאור היופי השפיעה בכך בכל תחומי חיים בתקופת הרנסנס כגון; תרבות ואומנות. בעקבות דגם של פטרארכה עוצב קאנון של יופי נשי. משוררים שבחו את הכוח המשיכה לשיער הגלילי ומסולסל בצבע זהב, את העור הרך והלבן כשלג, עניים אשר האירו כמו שמש, שפתיים  בצעה אדום בהה, שיני פנינה, שדיים כתפוחים הלבנים כשלג. שירים ליריים אשר תיארו דיוקנאות של נשים נהיו לז'אנר פופולרי בעשורים האחרונים של המאה ה- 15.
שירים שנכתבו על הדיוקן של אישה בתחילת מאה ה – 16; דמות תוארה כמביטה אל עבר הצופה ומגיבה לרגשותיו. תפיסה כזאת ביססה את השינוי-