ייצוג דמויות ממיתולוגויה יוונית מאז ועד היום

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
ציון 98
שנת הגשה 2005
מספר מילים 7776
מספר מקורות 13

תקציר העבודה

עבודה זו מציגה את הופעתן של דמויות מהמיתולוגיה היוונית ותקופת יוון העתיקה ועד ימינו. אך משמעותן ותיאורן משתנות בתקופות השונות. הרעיון הוא להציג איפה הופיע דמות מיתולוגית לראשונה ובאילו דרכים היא מתוארת מאוחר יותר.
אילו אספקטים נקלטים בתודעתו של האומן ומוצגות בעבודתו האומנותית. הדמויות הנזכרות הן:
1) דמותו של הרמס ותפקידיו המגוונים באמנות ובמקורות הספרותיים.
2) דיוניסוס; דמותו ופולחנו.
3 ) אפרודיטה וארוס; תפקידם ותיאורם באמנות.
4 ) פרספונה; חטיפת פרספונה 5) אתינה; התפקידים השונים של אתינה והופעתה באמנות.
6 ) דמותו של פרמתיאוס – יחסו אל בני אנוש ועונשו (ציינו את המקורות הספרותיים). 7) גאנימדס.
8 ) פאריס; משפט פאריס. חלק א:
דמותו של הרמס ותפקידיו המגוונים באמנות ובמקורות הספרותיים. הרמס מוזכר בהמנון ההומרי VI לכבוד הרמס, עצל אובידיוס במטמורפוזות I, 668 – 721; II 708 – 832, בהמנון ההומרי II, לכבוד דימטר (הוא מופיע כמי שמוביל את פרספונה בחזרה לאמא) ועצל הסיודיוס בתיאוגוניה (הוא מופיע כמי שמוביל את פנדורה לבני האדם) ובאפולידרס ביבליותקי III (הוא זה שמארגן את משפט פאריס). במילים אחרות, הרמס מופיע בתפקיד משני כמעט בכל הטקסטים המיתולוגיים.
    הרמס, בנם של זאוס ושל מאיה. בתקופה הרומית הוא הופך למרקורי, אל רב – תושייה, זריז וערמומי. כבר ביום שבו נולד טיפס מחוץ לעריסה, מצא צב והתקין לעצמו לירה. כמיתרים שימשו לו מעיים של פרה, מעדרי הבקר של אחיו אפולו שאותם גנב ונחביאם בתוך המערה. אלמלא גילה איכר זקן את סודו לאפולו, היה הלה נאלץ, לבלות בחיפושים. אפולו מצא את התינוק בעריסתו, הוא חקר אותו, אך זה נשבע שאינו יודע דבר על הבקר וגם לפני האלים האולימפים המשיך לשקר.
זאוס צחק, אך ציווה עליו להחזיר את העדרים. הרמס עשה כמצווה, אבל כשהציג את הלירה, היה אפולו מוקסם עד כדי כך שלקח אותה לעצמו כפיצוי על הגניבה וסלח על המעשה. אז המציא הרמס את החליל, וכדי לקבל גם אותו העניק אפולו לאחיו מטה קסמים עשוי זהב1.
    האטריבוטים של הרמס הם: קדוקאוס, נעלים או כובע מכונפים, שק כסף ופגאסוס. במיתולוגיה היוונית הרמס מופיעה כאל שליח בתפקידים משניים, אך בפולחן הפגאני הוא היה גם פטרון של; הדרכים ועוברי אורך.
הוא גם אל המסחר, ושל הסוחרים, אל של משה או מתן והשכנוע – אל הנאומים. הוא אל של כסף, וגם אל של הגנבים. אך גם בניגוד לכל אלה הרמס מגן על הבית ועל החצר, ומעניק להם ברכה. יתר על כן, הרמס הוא אל התחרויות האולימפיים. את הרמס גם פוגשים בעולם הבאה, כמי שמוביל את המת עד למעבורת, ומשלם לקריאון שמעביר את הנשמות לשאול. כאל השליחויות; הוא עוזר באופן פעיל לאביו זאוס בהרפתקאות האהבים שלו, למשל עם אירופה ועם אלקמנה. הוא לוקח את דיוניסוס התינוק לנימפה ניסה-