סמינריון חירויות הפרט - ארה"ב

תקציר העבודה

פרשת ג'ונתן פולארד (1986-2004) באספקלריה של מדיניות הביטחון והחוץ של ארה"ב עבודה סמינריונית במסגרת הקורס:
"חירויות הפרט" דצמבר, 2005
תוכן עניינים
מבוא -עמ'
3 רקע לפרשה –עמ'
4 פרשת פולארד מנקודת מבט ישראלית …עמ' 7
הנימוקים להתנגדות ארה"ב .עמ' 9
פרשת פולארד בהשוואה למעשי ריגול שונים באותה תקופה ..עמ' 10 כוחה הפוליטי של יהדות ארה"ב והשפעתה על מדינת ישראל .עמ' 12
הנאמנות הכפולה של הקהילה היהודית בארה"ב בעקבות פרשת פולארד עמ' 13
השפעת פרשת פולארד על מעמדם של יהודי ארה"ב עמ' 15
ג'ונתן פולארד, יהדות ארה"ב והשקפה אמונית -עמ' 16
פרשת פולארד כפגיעה בזכויות האזרח ..עמ' 17
פרשת פולארד כריגול בין מדינות ידידותיות –עמ'
1 9
נספח א' – מכתב לנשיא בוש מאת אסתר פולארד ..עמ' 20 סיכום+דעתי האישית –עמ'
2 2
ביבליוגרפיה -…עמ'
2 4
מבוא
על פניו ניתן לראות את יחסי ישראל וארה"ב כהרמוניה מושלמת. במשך עשרות שנים, ארה"ב היא בעלת בריתה של ישראל ותומכת בה לאורך כל הדרך, מזרימה לה כספים רבים והיחסים הדיפלומטיים מצוינים.
אולם במהלך ההיסטוריה נחשפה פרשה, שהעיבה במידה ניכרת על יחסי שתי המדינות. מדובר בקצין יהודי אמריקני בשם ג'ונתן פולארד, שעסק כמנתח מודיעין בצי האמריקני במשך 6 שנים, ובשנת 1985 נעצר והואשם בריגול לטובת ישראל.
לפי משפטי ריגול ברחבי העולם, ניתן להבחין בין ריגול לטובת ארץ אויב לבין ריגול לטובת בעלת ברית, ובין מסירת מידע מסווג בזמן מלחמה לבין מסירת מידע בזמן שלום. במקרה של פולארד הייתה מסירת מידע בטחוני לבעלת ברית בזמן שלום. העונשים המוטלים במקרי ריגול מסוג זה היו 5 שנות מאסר לכל היותר. בשנת 1987 נידון פולארד למאסר עולם והחל מנקודה זו ועד לימינו ממשיך המאבק לשחרורו של פולארד מהכלא באפיקים שונים, כגון חנינה לארה"ב ולנשיאיה השונים, פעילויות ממשלתיות, פעילויות בכנסת, נשיאי ישראל השונים, רבנים, אשתו של פולארד, הועד הציבורי לשחרור פולארד, יהדות ארה"ב, אולם כל הניסיונות והמאמצים עלו בתוהו.
בעבודה זו אנתח את הפרשה לעומק, אבדוק מדוע קיבל פולארד עונש כה חמור, מדוע ארה"ב מתנגדת באופן כה נחרץ לשחרורו אף על פי שמדובר בבעלת ברית של ישראל ולא מדובר במעשה ריגול לטובת ארץ אויב בזמן מלחמה.
כמו כן, אני אבדוק כיצד השפיעה הפרשה על מדיניות החוץ והביטחון של ארה"ב, היכן נמצאים בכל התמונה הזו יהודי ארה"ב והאם חל שינוי במעמדם בעקבות הפרשה. בנוסף אבדוק האם באמת נעשה עוול לפולארד והאם נעשתה כאן פגיעה משמעותית בזכויות האזרח.