כהונתו השניה של שרון

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 10704
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

החוג למדע המדינה סדנא – קואליציות ומיקוח קואליציוני בישראל ובאירופה תשס"ח נושא העבודה: קואליציות 2003, ממשלת שרון השנייה תאריך הגשה: שנת לימוד 2008, סמסטר ב'.
"שרון ממשיך קדימה" (בחירות 2003 ותוצאותיהן) הקדמה רקע כללי לנושא, הצגת מטרות העבודה, נושא מרכזי -ע"מ
3 -4
מבוא תיאוריות בהבנתה של הקואליציה .ע"מ 5-6
תופעות ייחודיות לבחירות הנ"ל -…ע"מ
6 הגורמים לכהונה שנייה של שרון -..ע"מ
6 שלבי הקמה ראשונים של הקואליציה –..ע"מ 7-9
"שרון –  "מחזיר עטרה ליושנה"  תוכנית ההינתקות – "דין נצרים כדין ת"א", האומנם? ע"מ
1 0-11
אישור עסקת השבויים עם החיזבללה.- השתלשלות האירועים -…ע"מ
1 2
ביטחון המדינה1:  המשך מדיניות החיסולים ..ע"מ  13
ביטחון המדינה 2: המשך בניית גדר ההפרדה ..ע"מ
1 4
פירוק משרד הדתות -…ע"מ
1 5
משברים:
החשדות הפליליים -ע"מ
1 6-17
שרון שוקע בתרדמת -..ע"מ
1 8
סיכום –..ע"מ
1 9
נספחים – בצורתם המקורית -ע"מ
2 1-33
נאום שרון נוכח חשיפת הפרשות הסכמים קואליציוניים – מסמך עקרונות למסגרת להבנה בין נציגי הסיעות הליכוד, שינוי והמפד"ל.
קווי יסוד לממשלת שרון.
תוצאות בחירות 2003 קולות ואחוזים בהשוואה לתוצאות הבחירות שקדמו להן בשנת
2 001. הרכב הקואליציה וחלוקת התיקים.
מהחטיפה ועד להשלמת העסקה – השתלשלות האירועים מקורות -.ע"מ
3 4
רקע כללי,הצגת מטרות ונושא מרכזי.
בעבודה זו אסקור את ממשלתו של אריאל שרון, ממשלת ישראל ה 30.
בבחירות שנערכו בשנת 2003, ובהן למעשה המשיך שרון את כהונתו כרה"מ, כך שלמעה הממשלה ה-30 לא ניתנת להסבר ללא התייחסות משמעותית ונכבדת לממשלה שקדמה לה ואפילו לעוד מספר ממשלות קודם לכן, ממשלה זו הייתה השנייה בכנסת ה-16.
כמו בכל מערכת בחירות מיד לאחריה המפלגה הגדולה, זו שזכתה במספר הקולות הרב ביותר מקבלת את האחריות להרכיב את הממשלה כאשר היא מחויבת ליצור לעצמה רוב בכנסת בכדי ליצור קואליציה, כדי להקל את מלאכת ההרכבה ישנו תהליך שנקרא "הסכם קואליציוני" – הסכם בין סיעות בכנסת להקמת ממשלה הכולל קווי יסוד של מדיניות הממשלה התחייבויות לתמיכה בנושאים משותפים שברצונן לקדם או קביעת חופש הצבעה בנושאים מוגדרים . במסגרת ההסכם נקבעים תפקידים שיוקצו  בין הסיעות ( שרים,סגני שרים,יושבי ראש וועדות בכנסת ותפקידים ציבוריים נוספים. ראה גם קואליציה.
בתקופת כהונתו של ברק היו מספר אירועים משמעותיים ביותר אשר זכו להד שונה בציבור, ועידת קמפ דיויד בראשות נשיא ארה"ב ביל קלינטון, בעקבותיה פרשו מפלגות מהקואליציה והיא כשלה בנוסף, ולאחריה האירוע השני שהינו המשמעותי ביותר היה הנסיגה מלבנון אשר הייתה בדיוק לפי האידיאולוגיה של ברק רק שבוצעה בצורת בריחה יותר מאשר נסיגה. אירוע משמעותי נוסף התרחש בעקבות עלייתו של אריק שרון להר הבית{לטענת הפלסטינים} והחל את אינתיפאדת אל-עקצה.
בדצמבר 2000 מכריז ברק כי בכוונתו להתפטר ועל כן מחליטים בממשלה על בחירות מיוחדות, לראשות ממשלה בלבד ולא לכנסת.
בחירות 2001 היו שונות, לראשונה התבצעה מערכת בחירות ישירה אשר הבוחרים בחרו באופן ישיר את רה"מ, בפתחה של מערכת בחירות זו היה רה"מ אהוד ברק ומולו התמודד אריק שרון, תוצאותיהן של הבחירות שנערכו בשנת 2001 היו חד משמעיות כאשר שרון זוכה ב 62% מהקולות והופך למעשה לראש הממשלה.
אהוד ברק נבחר לרה"מ בשנת 1999 כאשר התמודד מול בנימין נתניהו יו"ר הליכוד דאז, בעקבות ההפסד נוטש ביבי את עמדת היו"ר ובמקומו מתמנה אריק שרון ליו"ר הליכוד לאחר שגבר על אהוד אולמרט בבחירות הפנימיות לראשות המפלגה.
בסתיו 2002 פורשת מפלגת העבודה מהקואליציה בשל חילוקי דעות פנימיים בדבר הנהגת המפלגה, הסיבות לפרישה מתורצות כחוסר הסכמה עם מדיניותו החברתית של אריק שרון, וזו הסיבה למעשה שהבחירות לכנסת ה-16 מוקדמות.
בחירות אלו היו מפלה לעבודה שכן הליכוד זוכה במס' כפול של מנדטים,אך התמונה קשה עוד יותר כאשר משווים את כל השמאל לימין, שמאל מר"צ צמצמה את כוחה ל 6
מנדטים ואילו מפד"ל 8 מנדטים ושינוי 15 מנדטים, למעשה נותנים למרכז וימינה כוח של 63 מנדטים, בהתאם לתוצאות הבחירה שרון מכונן קואליציה ע"ב הניצחון האלקטוראלי הסוחף שלו בד בבד עם רצון העבודה לשבת באופוזיציה, והחל משלב זה ניתן לומר כי שרון מאמץ שלב אחר שלב את הריאליזם הפוליטי קלאסי של מפא"י ההיסטורית תוך כדי שהוא נאבק בתדירות גבוהה עם מוסדות מפלגתו.
בחרתי לעסוק בממשלה הזו ובקואליציה שהורכבה ממנה ממספר סיבות:
הראשונה, לדעתי היא זו שהשפיעה עד היום ביותר על מדינת ישראל, השפעה אשר תיחקק לדורות רבים ככזו שפילגה את העם בצורה קיצונית, והשנייה משום שבתקופה זו כאשר עולה לדיון נושא שולי בעיני אך חשוב בעיני רבים והיא רמת הפופולאריות של רה"מ הנוכחי שכן קודמו ולמעשה זה שהביאו למפתן משרד רה"מ היה ויהיה לאחד מראשי הממשלה הפופולאריים ביותר.
בעבודה זו אסקור את התנהלותה של ממשלת שרון השנייה, הממשלה ה-30 של מדינת ישראל על כל מהלכיה הקיצוניים אשר נגדו משמעותית את האידיאולוגיה הימנית של מפלגות הליכוד לדורותיהן תוך כדי שימוש בכתבות רבות על האיש ואפילו ברעיונות אשר העניק בזמן כהונתו כרה"מ "ממשלת שרון" {2003},  מטרת העבודה הינה להציג את התנאים שהובילו לכינונה של ממשלה זו ,  הרכבת הקואליציה, ולעמוד עד כמה שניתן על צורת ניהולה תוך התמקדות באירועים מרכזיים אשר עיצבו ממשלה זו , החלטות "חריגות", הסכמים ומשברים.