הקשר בין דת ועמדות פוליטיות

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2000
מספר מילים 4555
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

תקציר – דת ועמדות קנדה כמדינה דו-לאומית כוללת בתוכה אזרחים שמוצאם אנגליה וצרפת. המדינה נחלקת ל10- מחוזות ולשתי טריטוריות: הטריטוריה הצפונית מערבית וטריטורית יוקון שבצפון מערב. מרבית האוכלוסייה היא ממוצא אירופי:
45% מהם ממוצא בריטי, רובם פרוטסטנטים, ו29%- ממוצא צרפתי, רובם ככולם קתולים.
בקנדה יושבים גם מיעוטים נוספים כמו היהודים המהווים 1.5% מהאוכלוסייה.
(האנציקלופדיה הישראלית הכללית, 382; לפונס, 698) רוב דוברי הצרפתית יושבים במחוז קוויבק. אזרחים אלו דורשים אוטונומיה, כאשר הקיצוניים מבניהם דורשים להקים מדינה עצמאית. מאפיין זה מביא לרוב את החוקרים להוציא את קוויבק מהמדגמים מתוך רצון להתעלם מההבדלים האזוריים של השפה הקשורים בה. (האנציקלופדיה הישראלית הכללית,
3 82; מנדלסון ונדו, 137, 129) התהליך ההיסטורי שהביא את הבריטים (פרוטסטנטים) והצרפתים (קתולים) כמו גם את היהודים לקנדה, והתנסויות היסטוריות שכל אחד מהם עבר מאז הקמתה של קנדה, מביא כל אחד מהם להזדהות  מפלגתית שונה. מחקרים מוכיחים כי קיים קשר בין ההזדהות המפלגתית להתפלגות הדתית (קתולים, פרוטסטנטים ויהודים). המחקר בדק בנוסף את השפעת המשתנים גיל ומין בהתפלגות הדתית על ההזדהות המפלגתית ומצא שקיים קשר ביניהם.  (מנדלסון ונדו, 130-134, 138-141, לפונס, 700-714) מחקרים אלו ונוספים, המוצגים במהלך העבודה, הביאו אותנו להתמקד בבדיקת שאלת המחקר – האם קיים קשר בין העדפה דתית בשנים 1976 ו1986- לבין ההזדהות המפלגתית? המשתנים הבלתי תלויים הם: הדת – קתולים, פרוטסטנטים ויהודים, והשנה – בדיקת הנתונים התבצעה בשנים 1976 ו1986-.
המשתנה התלוי הוא ההזדהות המפלגתית – ליברלי, מרכז, שמרני.
העבודה מציגה בתחילתה סקירת ספרות הנוגעת לשאלת המחקר מתוכה אנו יוצאות להשערות המחקר שלנו. סקירה זו מציגה ממצאים מתוך מחקרים שנערכו בקנדה בנושא ההזדהות המפלגתית והדת. בהמשך מובאים החישובים הסטטיסטיים אשר בוצעו על נתונים הרלוונטיים לשאלתנו ממדגם שבוצע בקנדה בשנים 1976 ו1986-. העבודה מסתימת בדיון ומסקנות סביב שאלת המחקר וההשערות, המתבססים על תוצאות החישובים הסטטיסטיים שהוצגו בחלק השני.