הפרופיל הפסיכולוגי של המחבל הפלסטינאי

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , ,
ציון 100
שנת הגשה 2007
מספר מילים 3961
מספר מקורות 25

תקציר העבודה

טרור, ובכלל זה פיגועי התאבדות, אינם תופעה חדשה בנוף האנושי. הם נצפו עוד במאה ה-11 בדמות טרור מוסלמי, וכן במאה ה-18 באסיה. בצורתו המודרנית הופיע הטרור במזרח התיכון בשנת 1983 בלבנון.
יש לזכור שטרור בא כדי לאיים, ליצור פאניקה, פחד, חוסר נחת, חוסר וודאות, ורגשות פסיכולוגים משתקים אחרים. הוא מושג דרך אלימות, או איום בשימוש באלימות, והוא מכוון כלפי קבוצה, ולא כלפי אדם ספציפי. הוא מוצא לפועל על ידי קבוצות פוליטיות לא חוקיות שאינן חזקות מספיק כדי להתמודד ישירות עם צבא, וכך להביס את המדינה.
התקפותיהם מערערות את ביטחון הציבור באי פגיעותה של מדינתם, וכך משפיעות על כל התחומים בחיי היום יום שלהם (Kimhi & Even, 2004). עם זאת, המחקר הפסיכולוגי בתחום הטרור הוא חדש יחסית, והחל רק בשלוש העשורים האחרונים. המחקר מראה כי מחבלים עוצבו היטב להרוס את אויביהם, בכל מחיר- גם במחיר חייהם שלהם.
טרוריסטים מראים ציות עיוור לסמכות, ומגלים מעורבות מלאה באידיאולוגיה פוליטית או דתית. הם מסוגלים להרוס, לפצוע, להרוג, אחרים או את עצמם. הלך המחשבה המוביל אותם נובע מן האמונה כי הם יכולים לזרוע פחד ופאניקה בחיי גברים, נשים וילדים, וכך לערער את כוחו של "האויב" (Ardila, 2002 ; Reid, 2002).
אך האם טרוריסטים פועלים באופן רציונאלי? המומחים חלוקים  ביניהם: חלק טוענים שהם פועלים בדרך רציונאלית, כדי להשיג מטרות פוליטיות שלא הושגו בדרכים אחרות. המתנגדים לדעה זו טוענים, כי טרוריסטים פוליטיים מונעים לפעול באלימות כתוצאה מהשפעת כוחות פסיכולוגיים. הם בוחרים לפעול בדרכים של מוות, עינויים ואף מסכנים את חייהם שלהם, וזוהי פעולה לא רציונאלית. בנוסף, החוקרים חלוקים ביניהם סביב היכולת ליצור פרופיל פסיכולוגי אחיד של הטרוריסטים (Goertzel, 2002).
 נובעת מכך השאלה שאותה אנסה לבחון בעבודה זו: האם בכולנו טמון הפוטנציאל הרצחני להפוך למחבלים? האם בהינתן התנאים הפסיכולוגיים, כלכליים, חברתיים ופוליטיים- כל אדם יבחר בדרך זו?
מהם הגורמים הנפשיים שעלולים להקל על הפיכתו של אדם למחבל, ומהם אותם תנאים שהצמיחו טרוריסטים פלסטינאים המאיימים על חיי אזרחי ישראל תוכן העניינים
מבוא                                                                                                                               עמוד 1
פרק ראשון-  הפרופיל הפסיכולוגי של הטרוריסט                                                                       עמוד 2-4
                                                                                                                 פרק שני- מאפייני הטרוריסט הפלסטינאי מבחינה פסיכולוגית, חברתית וכלכלית                עמוד 5-7                                                                                            סיכום                                                                                                                              עמוד 8
רשימת מקורות