חקירת מבנה מודרני The metropolitan cathedral / Oscar Niemeyer, Brazilia, Brazil

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 3106
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

חקירת מבנה מודרני The metropolitan cathedral / Oscar Niemeyer, Brazilia, Brazil סיכום – בחינה מחודשת של הבניין לאור המחקר מוכיח כי לפני בניין מודרני השייך לתנועה המודרניסטית הברזילאית. הכרה זו מביאה להבנה של האלמנטים החורגים מהעיצוב המודרני אשר היה יותר נקי וסולידי בעיצובו:
הצבעים החזקים והאלמנטים הפיסוליים, הרי אם נרצה לאזכר מוטיבים מהנוף הברזילאי, חזקה עלינו שנגיע במהרה לצבעים חזקים, קרנבל ושמחת חיים. עם זאת אין ספק כי לפנינו אדריכל מתוחכם המשתמש בקדמה בטכנולוגיה להוצאה לפועל את יצירתו. הבניין, למרות ספקותי הראשוניים, הוא אכן כנסייה, מה שמתאים גם כן לביטוי המודרני, זאת בהנחה שמתגמשים מעט (מהצורות הפשוטות) ומקבלים את הסבריו של האדריכל (ידיים שלוחות מעלה לגן העדן).
ישנם קווים מקבילים רבים בין לה קורבוזייה לנימאייר המצביעים על השפעה, אולי לא רק של לה קורבוזייה על נימאייר אלא גם להיפך.
נימאייר נחשב לפורץ דרך, בעל תעוזה ודמיון.
אני מניחה שזה כשלעצמו הופך אותו למודרניסט במובן רב. עתה, לאחר שניסיתי לענות על השאלות שהצבתי לעצמי בתחילת הדרך, אני חושב שאין זה חשוב כלל – האם הוא עומד בכללים כאלו או אחרים, היותו פורץ דרך היא הדבר החשוב.
בניין זה נעשה כחלק מהקשר רחב יותר – תכנון עיר מודרנית, וכאן רגשותי אמביוולנטים יותר. האם עלי להלל פרוייקט שבהקשר רחב יותר למעשה סותר את אמונותי ויתרה מזו, את אמונותיו של האדריכל עצמו, שכזכור בתחילת דרכו היה קומוניסט-סוציאליסט. הרי שככזה וודאי שאף לשוויון, אך ביצירתו עיר מודרנית הגדיל פערים כלכליים וחברתיים ותרם, במונומנטים הגרנדיוזיים שלו להעצמת התחושה של הפער השכבתי. אמנם הוא לא תכנן את העיר, אך היה שותף, ותכנן את הבניינים שרובם ככולם אינם מדברים על קנה מידה אנושי כי אם על קנה מידה שניתן לראותו אולי ממטוס. במקום 1:1 המחשבה כאן היא ב1:1000. שוב נותרתי עם שאלות פתוחות אך אולי בעצם זו המטרה, לבחון בעיניים ביקורתיות יצירות מופת של גדולי האדריכלים בדורנו, ואם אכן כך, דומה כי הגעתי לתשובה כי אין תשובה. בעודנו מחפשים את עמק השווה כנראה שניפול עוד לבורות רבים בדרך, אך כולי תקווה כי דפי ההסטוריה יעזרו לנו לזכור וללמוד ולנסות להשתפר בכל פעם.
הסוף בבליוגרפיה – –          Twentieth century architecture / dennis sharp, 1972
–          Modern Architecture / A critical history / Kenneth frapton,
1 990 –          The Macmilian Encyclopedia of Architecture & Technological change / Pedro Guades –          www.greatbuildings.com/architects/Oscar_Niemeyer.html –          www.orianit.edu-negev.gov.il/mevugarim/ZippedSites/uploaded_files/haskala –           www.education.gov.il/mivzak/printPage.asp –          www.pritzkerprize.com/bunnei.htm –          www.readingmachine.co.il/home/books/1111572081/111
5 35026
–          www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?itemNo=290184&contrassID=2&subContrassID=18&sbSubContrassID=2
–          www.ifeel.co.il/page/1182
הסוףצ מנצנצנציעע