היים קיימת אישיות שכיחה למקצוע?

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2002
מספר מילים 12027

תקציר העבודה

האם קיימת אישיות שכיחה למקצוע?
(עבודה של 100) מטרת העבודה, היא לבחון האם קיימת אישיות שכיחה לסטודנטים הלומדים מקצוע מסוים באוניברסיטה, כאשר אתמקד בסטודנטים במחלקות להנדסת חשמל ומדעי התנהגות. המדגם יכלול בנים בלבד, בשל חששותיי לאי מציאת מדגם מספק של בנות במחלקה להנדסת חשמל. בנוסף לכך, רציתי גם לנטרל את ההבדלים שיכלו לנבוע בשל גורם הג'נדר. הכלי לאיתור של האישיות השכיחה יתבצע בעזרת מבחן הרורשאך.
טרם העברת המבחנים לשני המדגמים שבחרתי, עלו לי מספר השערות שהתבססו בעיקר על אותם סטראוטיפים שהוזכרו קודם.
1 .        ימצאו הבדלים ברובד אמוציונלי, כך שהמדגם של מדעי התנהגות יהיה יותר אמוציונלי, ממדגם של הנדסת חשמל.
2.        ימצאו הבדלים בתפיסה, עיבוד של אינפורמציה וגירויים למיניהם (תהליכים קוגניטיביים). אני מצפה שמהנדסי חשמל יהיה יותר מדויקים בתשובותיהם וייצמדו בתשובתיהם לרובד ארצי יותר, לעומתם מדעי התנהגות יהיו יותר רוחניים מה שיכול להתבטא במורכבותם ובהשקפת עולם חולמנית.
3.        ימצאו הבדלים באופן ההתייחסות לסביבה: פתיחות לסביבה, צמא לתקשורת, כך שהמדגם של מדעי התנהגות יהיה יותר פתוח לעולם החיצוני ויימצאו סממנים ליחסים בין אישיים מפותחים עם סביבתם, לעומת הסטודנטים להנדסת חשמל שיהיו יותר מנותקים מן העולם, סגורים בעצמם, בעקבות התעסקותם עם אובייקטים רוב זמנם .
הקדמה                                            במהלך לימודיי במחלקה למדעי התנהגות, ראיתי                                            שקיימת הפרדה מסוימת בתוך האוניברסיטה. נוצרו                                            בתוכה שני עולמות שונים: עולם אחד היה שייך למדעי ההנדסה, וניתן היה לראותו מקרוב ככל שהתקדמנו לקצה שני של האוניברסיטה. חלק זה של האוניברסיטה פתאום נעשה מקום ימני קיצוני מבחינה פוליטית, שבו לא היה צורך בהיגיינה (הסטודנטים כה מיהרו להגיע לשיעור, עד שלא ייחסו שום חשיבות למקלחת על הבוקר) . עולם שהיה שקוע בלימודים עד השעות המאוחרות של הלילה ואפוף בדיחות גסות שלא היו מובנות לנו, בנות ממדעי התנהגות. והיה היה עולם אחר, של מדעי הדשא (כפי שהתברר זה השם שניתן למחלקתי בקרב הסטודנטים להנדסה). היה זה עולם שמאלני קיצוני מבחינה פוליטית, הומני, שהתעסק בפילוסופיה תמידית של חיים ומוות, וניסה להיראות יפה עד כמה שאפשר היה בעיניי העולם השני. בנוסף למספר הגדול של הסטודנטיות הלומדות באותו עולם הומני מלא יופי, למדו בו גם הסטודנטים. ישנה דעה מסוימת, הרואה את הטבע הגברי ככוחני ודומיננטי, ללא קשר בהשכלתו או בחינוכו. בכל זאת, התנהגותם של הסטודנטים במחלקה למדעי התנהגות נראתה לי שונה מהתנהגותם של סטודנטים הלומדים במדעי הנדסה. קשה להסביר במילים, אך ניתן היה להרגיש זאת בכל דבר – בדעות הפוליטיות, בפילוסופיה, במורכבות, ברמת החופשיות, התנהגות שמאפיינת את בנות המחלקה למדעי התנהגות. לפי לוגיקה פשוטה עולה כי אפילו אם בני מין שונה לומדים את אותו המקצוע, הרי חייב להיות איזשהו שוני בהשקפת עולמם ובהתייחסותם לדברים מסוימים, רק בשל סיבה אחת, שאלה בני מין שונה. אך במהלך לימודיי במחלקה למדעי התנהגות ראיתי שאנו כולנו שותפים לאותה רחמנות כלפי אחרים, לאותה תחרותיות בציונים ולאותה יצירתיות מחשבתית. דבר זה העלה שאלות רבות: האם קיים דבר זה גם במחלקה להנדסת חשמל, ומכך להסיק שקיימת אישיות שכיחה במקצוע? ואם כן, האם האדם קודם בוחר את המקצוע ואח"כ אישיותו רוכשת תכונות  של אותו המקצוע, או שלאדם קיימת אישיות מסוימת שאליה הוא מנסה להתאים את המקצוע?