בשנים האחרונות, גוברת הביקורת הציבורית על שכרם הגבוה של המנהלים הבכירים בחברות הציבוריות במשק הישראלי. הביקורת מתייחסת הן לרמת השכר הגבוהה והן לרגישות הנמוכה שבין שכר המנהל (המשתנה המסביר) לבין הביצועים העסקיים של החברות (המשתנה המוסבר), אשר באים לי

מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 7607
מספר מקורות 25

תקציר העבודה

ראשי פרקים
1            מבוא. 3
2            אחריות מנהלים להצלחת החברה על פי חוק החברות. 4
2 .1       אחריות בתור אורגן בחברה. 4
2 .2       אחריות שילוחית. 7
3            גובה השכר. 11
3 .1           הקשר בין הצלחת המנהל לגובה השכר —
… –11
3 .2       "מצנח הזהב". 14
3 .3       הפיקוח על השכר. 16
4            ניתוח אמפירי 20
4 .1       שכר מנהלים כפונקציה של שכר הזוטרים. 20
4 .2       השוואה בין הרווחיות לשכר. 21
5           ניתוח הוצאות. 22
6            סיכום. 27
7           ביבליוגרפיה. 29
8              נספחים –…31

1          מבוא
בשנים האחרונות, גוברת הביקורת הציבורית על שכרם הגבוה של המנהלים הבכירים בחברות הציבוריות במשק הישראלי. הביקורת מתייחסת הן לרמת השכר הגבוהה והן לרגישות הנמוכה שבין שכר המנהל (המשתנה המסביר)  לבין הביצועים העסקיים של החברות (המשתנה המוסבר), אשר באים לידי ביטוי בדו"חות הכספיים ובביצועי המניות בבורסה לני"ע בת"א. שכר העבודה המשולם לעובדים הינו הגמול הכספי בגין העבודה אותה הם מבצעים עבור מעסיקיהם. לעומת העובדים הרגילים, שכר העבודה של המנהלים הינו שונה במהותו משכר העובדים, היות ומרכיב השכר הדומיננטי במשכורתם  הוא הגמול בגין הצלחה עסקית, קרי לא בגין ביצוע  העבודה, אלא עבור ההצלחה בביצועיים העסקיים.
שכרם של המנהלים, בשונה משכרם של העובדים הזוטרים, משופע בהטבות למיניהן אשר שוויין הכספי אמור להיות הנגזרת של הצלחתם העסקית.  שכר זה מורכב מהמרכיבים הבאים: השכר הבסיסי, הטבות סוציאליות, אופציות, הסדרי פרישה ותגמולים על רווחים העולים על סכום מסוים.
השכר אותו מרווחים מנהלים הוא פי כמה וכמה משכר העובדים האחרים, העמלים בדיוק כמותם. שאלות המחקר בהן אעסוק:
האם יש קשר בין שכר המנהל לבין ביצוע החברה בה הוא עובד.
האם שני עובדים העובדים באותה חברה ועמלים באותה מידה, האחד מקבל פי כמה מחברו רק בגלל ההחלטות השונות להן הוא נדרש.  האם יש ליצור רף מכסימלי למנהל ביחס לעובדים זוטרים. האם מוסרי לתת למנהל להרוויח בונוס בעקבות התייעלותו על ידי פיטורי עובדים. העבודה תסתמך על ספרות שנכתבה על הנושא, לרבות מחקרים ופסקי דין. על שאלת המחקר אענה על ידי סקירת הנימוקים בעד ונגד מתן שכר גבוה למנהלים. אנסה לבחון אילו שיקולים יותר כבדי משקל לטובת החברה בכלל והעובדים  בפרט. בחלק האמפירי יבחן שכרם של מנהלים מול הצלחות החברה, וזאת לשנת הכספים 2007.