סמינר בכלכלה מודל האיתות (ציון 93!!)

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 5609
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

ציון סמינר: 93
תוכן עניינים
מבוא  –     3
סקירה ספרותית …      4
הצעת מחקר —      14
הוכחת השערת המחקר —     15
דיון -..     19
סיכום …     22
ביבליוגרפיה   —     23
מבוא
המראה החיצוני של האדם, יחד עם זהותו המינית, הוא המאפיין האישי הכי ברור ונגיש לאחרים באינטראקציה חברתית. בעבודה זו נציג מחקר איכותי המסביר את מודל האיתות על שבט הפאדונג. השערת המחקר שלנו היא שהמנהג הייחודי של נשות הפאדונג לענוד טבעות על צווארן נוצר בכדי למשוך את הגברים אליהן. המשיכה נעשית בעזרת הטבעות על פי מושגי היופי המקובלים בשבט  כך שהן מהוות כלי איתות בנוגע לאיכותן ומעמדן של הנשים בתוך השבט, כשמשקלן הכבד של הטבעות מבטא את עלות האיתות (ההכבדה) המבשרת על אמינות האיתות.
שבט הפאדונג (Padaung) כחלק ממכלול שבטי תאילנד, שוכן במרכז בורמה.
בשנת  1900 השבט מנה כ – 150,000 תושבים, אם כי כיום מספרם קטן בהרבה ומונה כעשרת אלפים תושבים בלבד.  למרות מספר התושבים הנמוך, שבט הפאדונג מעורר התעניינות רבה בקרב העולם כולו בעקבות המנהג הייחודי של נשות הפאדונג להאריך את צווארן. נשות הפאדונג עונדות טבעות מתכת על צווארן במהלך חייהן – דבר שגורם להשמטת הכתפיים ולהארכת הצוואר. מעבר לעובדה שמדובר במנהג חברתי שמגדיר יופי במושגים נדירים מהמקובל, מספר הטבעות מבטא גם מעמד וכבוד למשפחתה של האישה העונדת אותם.
על אף שמנהג נשות הפאדונג מעורר עניין תרבותי רב בעולם כולו מבחינה תרבותית ותיירותית, מעט מאד נכתב עליו. עד היום חוקרים לא ניסו לעמוד על הסיבות להיווצרות המנהג ועל השפעותיו ארוכות הטווח.
מחקרינו בעבודה זו מנסה לגעת בתופעה מנקודת מבט חדשנית ומציע הסבר המשלב את הגישות הפסיכולוגיות סוציולוגיות, הביולוגיות והכלכליות כפי שעולה מתוך הסקירה הספרותית.
אנו ננסה לעמוד על היווצרות המנהג והרעיון העומד מאחוריו ולהציע מחקר שיבחן את התופעה בעזרת מודל האיתות המרכזי בשוק העבודה של ספנס (Spence,
1 973) . במודל האיתות (Signaling) השכלת העובד מאותתת למעביד על תפוקתו ומבחינה בין איכות העובדים בשוק. המחקר שלנו מסביר את מנהג ענידת הטבעות של בנות השבט כשהטבעות מאותתות לגבר על איכותן של הנשים ומצביע על העובדה שהגדרת היופי והמשיכה אליו נובעת למעשה מהעלות של גורם המשיכה. את מודל האיתות נקשר למחקרים הנוגעים ליופי מבחינה חברתית-תרבותית ולמודלים אבולוציוניים הקושרים איתותים למשיכה מינית, תוך הדגמת עקרון ההכבדה (עלות) שבתוך מודל האיתות.