תקשורת מילולית ולא מילולית ניתוח פרק בסדרה "חברים" (ציון 91)

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 3459
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

מבוא
     הטלוויזיה, כמדיום תקשורתי הינה מכשיר רב עוצמה הממלא צרכים אצל הצופים ועונה על סיפוקים. חלק מן הצרכים הנזכרים הם צרכים  בידוריים הבאים לידי ביטוי בסדרות קומיות המאופיינות במצבים של אי הלימה. תיאוריית אי ההלימה עוסקת במצבים של סתירה בין התנהגות הדמויות לקונטקסט, היוצרת אפקט הומוריסטי. הצופים צוחקים על הדמות מתוך תחושת עליונות כיוון שמודעים לסתירה בין הערוץ המילולי ללא-מילולי, לעומת הדמות המתייחסת לרוב רק לערוץ המילולי. כפי שארחיב בהמשך העבודה לגבי ערוצי התקשורת השונים, הערוץ המילולי מאופיין בקיום שיחה קולית בין בני האדם, בעוד שהערוץ הלא-מילולי נותן משמעות להיבטים החזותיים שמעבר לשפתם של המשתתפים באינטראקציה.      בעבודה זו בחרתי לנתח פרק מהסדרה הקומית "חברים" המשודרת בארה"ב ובישראל לאורך עשר עונות. בפרק הנבחר לעבודה זו יש סיפור מרכזי המתאר את צ'נדלר השוכר עוזרת, אבל מוניקה לא רוצה שמישהי אחרת תנקה את דירתה והיא בטוחה שהעוזרת גונבת לה את בגדיה. האינטראקציה התקשורתית שבעלילה משולבת בתוך האינטראקציה של מערכת היחסים הזוגית הקיימת בין הדמויות, והמוכרת לצופים המעורים בהתרחשויות בפרקים הקודמים.        אמנם, העבודה עוסקת בניתוח תקשורתי מתוך סידרת בידור טלוויזיונית מבוימת ולא מחוויה תקשורתית אמיתית, אך כפי שטען מייקל ארג'יל (Argyle, 1972) אין הבדל בין חוויות הקורות במציאות לאלו שרק מדמים אותם כחלק ממצב חברתי כלשהו. המרכיב החשוב במשחק הוא לשחק את הדברים כפי שהם, וזה מאלץ את השחקנים לאמץ דפוסים מהעולם האמיתי. עוד מוסיף ארג'יל שההבדל בין שחקן טוב לחובבן הוא שהחובבן נכשל בחיקוי האותות הלא מילוליים המופיעים באינטראקציה האמיתית.      הפרק שבחרתי לעבודה הוא חלק מהעונה השמינית שבה מערכות היחסים והעבר של הדמויות מוכרים לצופים היטב, דבר שמעניק תחושת הזדהות עם הדמויות. צ'נדלר ומוניקה הם זוג נשוי החי ביחד בדירתם. למערכת היחסים שבין צ'נדלר ומוניקה אתן התייחסות בניתוח לגבי הערוץ הלא-מילולי, כפי שסמי מולכו (מולכו, 1998) מדגיש זאת בספרו: נגיעה בין אוהבים מתעוררת מתוך הרצון להיות מודעים זה לזה, לחוש את הרגשות העצמיים אצל בן הזוג בעדינות וברגישות. משחקי ידיים עוזרים לגלות אותות, רגישות, תגובה ורפלקסים של בן הזוג, ולספק לו תמיכה, מקלט וחום. מערכות היחסים האינטימיות והזוגיות המתוארות בפרק בין הדמויות מקבלות דגש חזק בערוץ הלא מילולי תוך כדי ניסיון לדמות מערכות יחסים מציאותיות.
     אם כן, בעבודה אנסה לפרש את הקשר שבין שני הערוצים המילולי והלא-מילולי באינטראקציות השונות המתוארות בפרק, בעזרת מודלים ומושגים שאזכיר בסקירה הספרותית. כמו כן אתן תשומת לב להבניית הפן ההומוריסטי בכל סיטואציה, תוך ניסיון לעמוד על תפקידה של כל דמות מרכזית בעלילה, ולאפיין את ערוצי התקשורת השונים לגביה.