השפעת שביעות הרצון ממקום העבודה, מספר שעות עבודה, ותק וג'נדר על שחיקתו של העובד.

תקציר העבודה

השפעת שביעות הרצון  ממקום העבודה, מספר שעות עבודה, ותק וג'נדר על שחיקתו  של העובד. מבוא
בעידן המודרני של חיינו השחיקה הינה תופעה פופולארית, היא מהווה חוויה פנימית פסיכולוגית, ברמת הפרט המערבת רגשות,עמדות, מוטיבציה וציפיות (Shirom, 1989; Maslach, 1982  ). השחיקה היא חוויה בעלת אופי שלילי וכרוני המתבטאת בחוסר נוחות, מצוקה ותוצאות דיספונקציונליות לפרט. בעבודה זו בחרנו להתמקד בקשר בין שחיקה לשביעות רצון ממקום העבודה תוך התייחסות למשתנים הבאים:
ג'נדר, וותק במקום העבודה וכמות שעות העבודה של הנבדק בממוצע לחודש. מחקרים עדכניים מצביעים כי קיים קשר בין משתני המחקר והם עשויים לנבא את מידת שחיקתו של העובד ממקום עבודתו.
 אחת הגישות המרכזיות להגדרת שחיקה היא זו שהוצעה ע"י מאזלך וג'אקסון (Maslach & Jackson, 1981), לפיהן השחיקה היא סינדרום המורכב מ-3
מרכיבים: המרכיב הראשון הוא תשישות רגשית, המאופיינת בעייפות, חוסר אנרגיה ותחושת עומס יתר ועבודה קשה. המרכיב השני הוא דה – פרסנוליזציה, המאופיינת בהתייחסות מרוחקת, צינית ולא אכפתית. המרכיב השלישי הוא תחושת כישלון והעדר הישג אישי.   (Kafri & Pines, 1980) מגדירות שחיקה כתשישות נפשית, רגשית וגופנית שאדם חווה  בשלבים שונים של חייו  ועבודתו, הבאים לידי ביטוי בעמדות שליליות כלפי עצמו, עבודתו וחייו.
הספרות מציעה מגון רחב של גישות העוסקות בגורמי השחיקה, במחקרינו אנו נדון מספר גורמים העשויים להשפיע על רמת השחיקה במקום העבודה.
               מידת שביעות רצון ממקום העבודה נבחנה במספר דרכים, –