הפרעת אישיות נרקיסיסטית

תקציר העבודה

תקציר המיתולוגיה היוונית מספרת על  נער יפה תואר בשם נרקיסוס שכל הנימפות התאהבו בו, אך הוא לא שם לב אליהן. גורלה של נימפה יפה בשם אקו היה קשה במיוחד ואת משום שהיא לא יכלה להסביר את עצמה. מאז שהאלה הרה, אשתו הקנאית של זאוס, חשדה שבעלה מחזר אחרי הנימפה והענישה אותה קשה, הנימפה לא יכלה לדבר חופשי, אלא יכלה רק לחזור על המילים האחרונות שנאמרו על ידי אחרים.
         כאשר נרקיסוס פגש את אקו, היא רק יכלה לחזור על המילים האחרונות שהוא אמר  ולכן הוא דחה אותה. מרוב בושה היא ברחה למערות בהרים כך שרק קולה נשאר ממנה. הנימפות האחרות  ביקשו להעניש את נרקיס, ולכן פנו לאלת הנקמה NEMESIS , אשר קיללה אותו כך שהוא יוכל להתאהב רק בעצמו.  יום אחד הוא ראה את עצמו בבריכה, התאהב בדמותו, אך לא היה יכול להשיגה, כי כל פעם שרצה לגעת בה, היא נעלמה. משום כך, הוא נשאר מרותק לדמותו בבריכה ודעך למותו תוך שהוא הבין מהו סיבלה של אהבה.
אקו סבלה מכפילות הדיבור ונרקיסוס סבל מכפילות המראה: כאשר נרקיס נפרד מדמותו ואמר לה "שלום" –   אקו שהייתה בסביבה חזרה אחריו ואמרה גם היא "שלום". וכך , במקום שהוא מת נולד פרח יפה וריחו מתוק.
האגדה על נרקיסוס מסמלת את הטרגדיה של הפרעת האישיות הנרקיסיסטית. נרקיסוס התאהב בפנים היפות של עצמו. אקו ענתה בהד לקולו כי הייתה מאוהבת ביופי שלו. ההד של אקו יחד עם השתקפות  פניו בתוך המים רימו אותו , כי היא הראתה לו רק את הצד המושלם והמופלא שלו, ואילו המראה האחורי שלו והצל שלו נשארו מוסתרים מפניו כאילו אינם שייכים לו. נרקיסוס הכחיש את העצמי האמיתי שלו והזדהה עם תמונתו היפה.
הכחשה זו גורמת למוות פסיכולוגי, המתבטא בקיבעון בעצמי שיקרי. נרקיסוס היה מאוהב בעצמי האידיאלי שלו ולא בעצמי האמיתי.
נורברג (1979) ציין, כי האגדה המיתולוגית מתארת  תכונות רבות המאפיינות אישיות נרקיסיסטית, כגון:
יהירות, התרכזות בעצמי, גרנדיוזיות, העדר אהדה/אמפתיה כלפי אחרים, דימוי גוף שאינו בטוח, גבולות בלתי מאובחנים היטב בין עצמי לאובייקט, חוסר בקשרי אובייקט מתמשכים והיעדר עניין פסיכולוגי.
ניתן לראות, כי אנשים בעלי הפרעת אישיות נרקיסיסטית לא בטוחים בערך העצמי שלהם ונאלצים כל הזמן לחזור ולחפש אישור לערכם, קשה להם להרגיש אכפתיות לאחרים וקשה להם להתאהב, הם זקוקים לאחרים רק בכדי לקבל מהם הערצה ומחיאות כפיים, הם נצמדים לאנשים חזקים ולחוגים אליטיסטיים, הם נפגעים בקלות ונוטים להתקפי זעם ודיכאון ובזוגיות הם מתחברים היטב עם בני/בנות זוגם תלותיים שמוכנים להסתכל עליהם בהערצה.
עבודה זו תציג את ההגדרות הקיימות בספרות להפרעות אישיות בכלל ולהפרעת אישיות נרקיסיסטית בפרט. לאחר מכן, עבודה זו תפרט את הסימפטומים המאפיינים את הפרעה, הגורמים לה וכיצד ניתן לטפל בסובלים מהפרעה זו.