העבריינות מעיני העבריין

תקציר העבודה

תקציר במהלך לימודי במחלקה לקרימינולוגיה, השקעתי אנרגיה רבה בניסיון ללמוד, להבין ולנתח את האוכלוסיות הסוטות והפושעות בעזרתן של תיאוריות רבות, שונות ומגוונות –  תיאוריות ביולוגיות, חברתיות, פסיכולוגיות והשילוב ביניהן. עבודה זו היא איננה עוד עבודה המעניקה הסברים המלווים בשכיחויות וסטטיסטיקות לפשיעה כזו או אחרת.
            עבודה זו מעבירה את אור הזרקורים לעבריינים עצמם – החלטתי לנסות ולשמוע מה יש להם לומר על הדרך אותה עברו עד אשר החלו לפשוע, על התחושות, המחשבות ולתת להם הזדמנות להציג את הצד שלהם לאירועים בהם הם לקחו חלק והואשמו בהפרת חוקי החברה.
עם זאת, לא ניתן להתעלם מההסברים הספרותיים הקיימים. על כן, העבודה מתמקדת בשלוש תיאוריות המסבירות עבריינות, ומביאה את סיפורם של שלושה עבריינים שעל פי הספרות – הינם משמשים דוגמא ספציפית לכל תיאוריה. הפרק הראשון ידון בתיאורית התיוג כשהעבריין המסמל אותה באופן מובהק הוא ז'אן ג'נה;  הפרק השני ידון בקורבנות העבריין –  אשר ידלין ייצג תיאוריה זו;  הפרק האחרון ידון בהתחברות הדיפרנציאלית, אותה ידגים סמי אלקיים. במקביל, העבודה תנסה לבחון עד כמה התיאוריה תואמת את המציאות כפי שהיא נתפסה בעיני העבריינים עצמם.
תוכן עניינים
תקציר –.                     3                         גישת התיוג  –                               הסבר והגדרה —                   5 – 4
                       השימוש בגישת התיוג על ידי העבריין ז'אן ז'נה–                  7 – 5
                       קרקע מכינה חיובית – בחירת העבריינות של ז'אן ז'נה                17 – 7
העבריין  כקורבן: סיפורו של אשר ידלין —                23  – 18
תורת ההתחברות הדיפרנציאלית –                                                       הסבר והגדרה –…                26 – 24
                                                      המחשת התיאוריה על ידי סמי אלקיים       31 – 26
סיכום –          32
ביבליוגרפיה –..      34 – 33