ייעוץ אסטרטגי שיווקי ליקב "רקנאטי"

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2009
מספר מילים 9141

תקציר העבודה

תוכן ענייניים שער                                                                                                                       עמוד 1
תוכן העניינים                                                                                                           עמוד 2
מבוא                                                                                                                      עמוד 3
1 .
ניתוח הסביבה השיווקית החיצונית של יקבי רקנאטי על-פי  מודל PEST                 1.א. סקירה היסטורית ופוליטית של תעשיית היין בישראל                                     עמודים 4-7
    1.ב. תעשיית היין הישראלית מבחינה כלכלית, כיום                                            עמודים 8-10     1.ג. מרכיביה החברתיים של תרבות היין וצריכתו                                                     עמוד 11                            1.ד. הטכנולוגיה העומדת בבסיס תעשיית היין                                                    עמוד 12
      
1 . ד.1. תהליך הפקת היין                                                                                       1.ד.2
טכנולוגיות לייצור יין                                                                                 
2 .
סביבת מיקרו ענף המטרה                                                                                   עמודים 13-16
    2.1 יקב רקנאטי – מידע כללי                                                                                                                                             2.2 תנאי הגידול של יינות רקנאטי – הכרמים, מיקומם הגיאוגרפי וטיב אקלים      2.3 סדרת המוצרים המופקים על-ידי היקב וטיבם                                                2.4 מודל פורטר                                                                                        עמודים 17-19                                                      
3 .
ניתוח TOWS                                                                                                         3.1 היבטים פנימיים                                                                                            עמודים 20-21
       3.1.1. נקודות חוזק                                                                                                             3.1.2 נקודות חולשה                                                                                      3.2 היבטים חיצוניים                                                                                                     עמוד 21
       3.2.1  הזדמנויות        3.2.2 איומים                                                                                                  
4 .
האסטרטגיה הגנרית על-פי פורטר                                                                         עמוד 22                                                        5.
ניתוח פורטפוליו על-פי מודל BCG                                                                        עמוד 22
6 .
ניתוח MSTP                                                                                                      עמודים 23-24
    6.1 פילוח מחודש של השוק                                     6.1.1 זיהוי קהלי מטרה                                    
6 .1.2 אפיון פוטנציאל                      6.1.3 זיהוי מאפייני התנהגות צרכנים                                                                       6.2 כיסוי שוק        6.2.1 בחירת הפלח המועדף        6.2.2 אסטרטגיות שונות לכיסוי שוק     6.3 מיצוב מחודש של החברה ומותגיה                                                                    7.
סיכום ומסקנות                                                                                                   עמוד
5 ביבליוגראפיה                                                                                                         עמוד 26
מבוא
החזון של יקב "רקנאטי" ליצור יין איכותי במחירים הוגנים, עומד כנר לרגליו. בעוד רבים היקבים המסחריים הגדולים העוסקים בייצור יין מסחרי, מייצר יקב "רקנאטי" יינות בוטיק במחירים הנעים בין 50-190 ₪ וכמעט בין לילה הפך למותג בארץ ובעולם. נכון הוא, כי הבעלים של היקב המגיעים מתחום העסקים, היינות והשיווק עושים עבודה טובה וברוכה, המזכה את התוצרת שלהם בפרסים רבים, אולם עבודה זו הינה בבחינת תרגיל נהדר על מנת להתבונן בראיה רחבה על המתרחש בתעשיית היין בארץ ובעולם, ואף להתבונן עמוק פנימה על המתרחש ביקב "רקנאטי". ניכר, כי דווקא ההתבוננות באנשי מקצוע מן השורה הראשונה עשויה לאפשר לנו כסטודנטים ללמוד היטב אסטרטגיות שיווקיות.
מכאן, שבשלב הראשון של העבודה יצרנו את הסביבה השיווקית החיצונית, המאקרו, של יקבי "רקנאטי". על מנת לבצע זאת כהלכה נברנו באתרי אינטרנט רבים, קראנו הרבה מאמרים על תעשיית היין בארץ ובעולם. חיברנו בין אירועים היסטוריים לבין אירועים פוליטיים על מנת להבין את ההשפעה על החברה הישראלית בכלל והתמורות שחלו בתרבות צריכת היין בפרט.
בשלב השני, העמקנו חקור ביחס לסביבה הפנימית, המיקרו, של יקב "רקנאטי" וזאת על מנת להבין כיצד הוא מסווג, מה מקומו בשוק המקומי, מהו החזון שלו, מי מנהל אותו, מה טיב הכוחות בין בעליו, מי הם הספקים שלו, באילו תנאים מגדלים את הגפנים המשמשים אותו  ועוד- החל מן השלב השלישי התחלנו לברר לעומק כיצד המודלים שלמדנו בכיתה מסייעים לנו לבנות אסטרטגיה שיווקית עבור יקב "רקנאטי". התייחסנו בתחילה למודל TOWS (פרק רביעי), תוך זיהוי נקודות החולשה, נקודות החוזק, האיומים וההזדמנויות שיש ליקב. בהמשך ערכנו דיונים שנמשכו אל תוך הלילה בניסיון להכריע מהי האסטרטגיה הגנרית על פיה פועל היקב כיום. העלינו קשיים רבים שעלו בנו ביחס להחלטה, אך לבסוף הכרענו. בהמשך ערכנו ניתוח פורטפוליו לתיק המוצרים של יקב "רקנאטי" על פי מודל BCG (פרק חמישי), ואף ערכנו ניתוח מחודש לשוק המטרה של היקב, על פי מודל MSTP (פרק שישי), כאשר בניתוח העלנו לקוחות פוטנציאליים בחנו את הסוג שלהם, הרקע ההתנהגותי שלהם, הרקע הדמוגרפי ועוד לאחר מכן הכרענו ביחס לפלח השוק בו אנו רוצים להתמקד מבחינה שיווקית והאופן בו נעשה זאת. בשלב האחרון, בפרק השביעי, ערכנו סיכום והתייחסנו למסקנותינו לגבי יקב "רקנאטי".
על מנת שיקל להתמצא בחומר שקראנו לכתיבת העבודה כתבנו ביבליוגרפיה.
חשוב לציין, כי למשבר הכלכלי בעולם כולו ובארץ ישראל בפרט, כמו גם למלחמת ישראל בחמאס בשלושת השבועות האחרונים הייתה השפעה רבה על החשיבה, ההחלטות והמסקנות בעבודה זו.
שכן, לא ניתן לבודד את היקב מסביבתו והמתרחש בה.  בתקווה לימים שקטים יותר מבחינה ביטחונית שיאפשרו צמיחה כלכלית למשק הישראלי בכלל וליקב "רקנאטי" בפרט.