כיצד ניתן לעודד זהות סביבתית אצל ילדים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 6299
מספר מקורות 19

תקציר העבודה

כיצד ניתן לעודד זהות סביבתית אצל ילדים במסגרת לימודים לתואר  בחינוך סביבתי סמינר הקבוצים תשס"ח ספטמבר    2008
תוכן העניינים
1. תקציר .
3
2 . הקדמה .
4

3 . מבוא
א. הצורך ביצירת זהות סביבתית -.
4
ב. הקושי בהגדרת המושג זהות סביבתית -…
5
ג. מהי זהות?
5
ד. מהי סביבה בכוונה של סביבה טבעית? -…
6
ה. ובכל זאת נגדיר זהות סביבתית ..
6
ו. היווצרות המושג זהות סביבתית ..
7
ז. היווצרות הזהות הסביבתית בישראל –.
7

4 . התיאוריות  הפילוסופיות בבסיס הבנית הזהות הסביבתית א. הבסיס הפילוסופי -פסיכולוגי של הבנית הזהות הסביבתית –..
8
ב. האקולוגיה החברתית- שלוש גישות פילוסופיות –..
8
ג. שתי תיאוריות מובילות בחינוך ליצירת זהות סביבתית –
9
ד. תיאורית המשיכה הרגשית כלפי הטבע -..
9
ה. התיאוריה של הטיעון המוסרי לגבי הטבע- הדילמה הסוציואקולוגית
10 ו. סכום התיאוריות הפילוסופיות -..
11
5. הבנית זהות סביבתית א. הבנית זהות סביבתית
11
ב. חשיבות החינוך בגיל הרך —
11
ג. מה הם המכשולים ביצירת שינוי ההתנהגות המבוקש? ..
12

6 . מודלים להבנית עמדות והתנהגות א. המודל של שלושת המשתנים של פישר ופישר לשינוי התנהגות -.
12
ב. המודל של החברות המסחריות …
12
ג. המודל של Kals& Ittner   ליצירת מחויבות לשמירת טבע
13
7. מחקרי הערכה על אפקטיביות של תכניות לימודים לשינוי עמדות והתנהגות א. בעיה בניהול מחקרי ילדים –.
15
ב. בעיית האפקטיביות של תכניות הדרכה ליצירת זהות סביבתית -…
15
ג. אפקטיביות ההדרכה. מחקרה של בר-זכאי –
16
ד. מחקר על ילדים בסיכון  מחקרם של  Unger&Dumond
16
ה. מחקר הערכה בנושא תכנית טיפוח תרבות התנהגות-בדרכים במערכת החינוך 
1 6
ו. מאפיינים להתנהגות של זהות סביבתית והערכה של מודל לתכנית חינוכית להבנית זהות סביבתית. מחקרן של Kals& Ittner   -.
17

8 . דיון ומסקנות .
19
9. סכום .
20
1 0. מקורות מידע .
21

1 . תקציר המושג זהות סביבתית, שכוונתו זהות עם הסביבה הטבעית, הוא בתחום עיסוק צבורי וחינוכי חדש, שהחל להתפתח אחרי יציאת הספר 'האביב הדומם', מאת רחל קרסון, בשנת 1962.
התחום החדש כולל פילוסופיות, תיאוריות וגישות סביבתיות חדשות, דורש מינוחים חדשים והסתכלות מחודשת על הגדרות של מושגים כגון זהות, סביבה טבעית ואחרים. האיומים הסביבתיים ההולכים וגדלים על החי והצומח הטבעי ועל איכות החיים בכדור הארץ הביאו למסקנה, שההתמודדות עם הנושא אינה טכנית בלבד ודורשת גם שינוי בעמדות והתנהגויות של בני האדם. יש לחנך דור עתיד, שיהיה בעל מודעות וזהות סביבתית, ויהיה  מסוגל להתמודד עם המפגעים הסביבתיים והרס הטבע.  לשם כך, נוצרו תכניות חינוכיות ומודלים שונים.
רוב התכניות החינוכיות בתחום הסביבה עוסקות בהוראת ידע, אך הסתבר, שידע בלבד אינו מספיק בכדי לגרום לשינוי התנהגותי. תכניות שמתימרות לגרום גם לשינוי עמדות והתנהגות אינן רבות ואלה שנכתבו – רובן לא הוערכו. בעבודה נסקרו ארבע מחקרי הערכה של תכניות ומודלים לתכניות לימודים שנועדו ליצור שינוי התנהגותי. שלוש מהן בנושא סביבה והאחת בנושא זהירות בדרכים. המסקנה היא, שישנו מודל התערבות בהוראה, שניתן ליישמו כדי ליצור שינוי בעמדות ובהתנהגות כלפי הסביבה. ההתערבות כוללת תכנית רבגונית – בכיתה ומחוץ לכיתה, מעורבות עם אנשי הקהילה, אינטראקציה עם חומרים אמיתיים, מהחיים, סימולציות ודיונים על תחומים מוסריים ופעולות מעשיות, יישומיות.