ניתוח אירועים במדיניות ציבורית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 2295
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

ניתוח אירועים מדיניות ציבורית א. 1)  המוצר הציבורי – חופי-ים נקיים במדינה ומי ים נקיים. מוצר ציבורי, הינו מוצר, שמצוי ברשות הרבים, לא מוגדרות זכויות הקניין לגביו, בנק' זמן מסוימת לא ניתן למנוע מאנשים להשתמש בו ולא ניתן לחלקו.
השחקנים – כלל אזרחי המדינה כקבוצה, מול האזרח בודד.
הסדר כובל – לא מוצע הסדר כובל. אין התערבות המדינה בסוגייה הנדונה  בנקודת המוצא.
הגדרת המוצר – על מנת לספק מוצר ציבורי זה, היינו חופי ים  נקיים במדינה ומי ים נקיים, נחוץ שיתוף פעולה בין האזרחים לבין החברות התעשייתיות, כלומר האזרחים צריכים להפסיק לזהם וללכלך את חופי הרחצה והמים ולא לנסוע ברכבי שטח בחופים וחברות התעשייה צריכות להפסיק להזרים שפכים לים ולגנוב חול מהדיונות.
שאלת הטרמפיסט – המוטיבציה הבסיסית של בני האדם לגבי מוצרים ציבוריים, היא לצרוך כמה שיותר ולשלם כמה שפחות. "לרכב" על שיתוף הפעולה של האזרחים האחרים ולהנות מהתוצאות מבלי לעשות דבר. בהקשר הנידון, האזרחים נהנים ממאמצי האחרים לשמור על חופים נקיים ומי ים נקיים, על כן גם אלה, שאינם משתפים פעולה נהנים מחופים נקיים.
במקרה זה מדובר ברמות של שיתוף פעולה ולא בסיפוק מוצר חד פעמי, הפרט יכול להפיק תועלת מצטברת מהשתתפות האחרים. המשחק המתאים לתאור הבעיה – דילמת אסירים. המשחק מציג שיתוף פעולה ומאפשר ניתוח התנהגות חברתית של יחיד (אזרח בודד) מול קבוצה (כלל האזרחים).
אפיון אסטרטגיות – כל שחקן מזהם במידה שווה ולכל שחקן יש שתי אסטרטגיות אפשריות:
1. אי-שיתוף פעולה, כלומר להמשיך ללכלך ולזהם את חופי הים ומי הים.
2. שיתוף פעולה, כלומר הפסקת הזיהום ושמירה על חופי ים ומי ים נקיים.
הגדרת הפרמטרים במשחק –  בהנחה ש- b > c : זהו מצב בו בני האדם מבינים את החשיבות והתועלת, שתצמח מסיפוק המוצר הציבורי. יש אסטרטגיה דומיננטית של שיתוף פעולה.
C – עלות, בכל הקשור לשיתוף פעולה:
מניעת הנאה מהאזרחים בנסיעת שטח בחופי הים. פתרון חלופי להטלת שפכים יכול להיות יקר, מבחינה כלכלית, עבור החברות. קניית חול מחברות גוררת הוצאה כספית עבור החברות.
הוצאות נוספות מצד החברות עלולות להוביל לפיטורי עובדים.
B – תועלת:
חופי ים נקיים. מי ים נקיים. הפחתת הסיכון לחלות במחלות עקב הזיהום במי הים. סביבה נעימה לשהייה. האיזון האקולוגי ישוב לטיבו והפחתת הנזקים האקולוגיים.
קביעת הפרמטרים:
                                       קבוצה (כלל האזרחים)                                       אופטימום של פארטו                 אי – ש"פ          ש"פ -c b-c ש"פ יחיד (אזרח בודד) 0 b אי – ש"פ שיווי משקל נאש הסבר התוצאות האפשריות:
א.       שיתוף פעולה בין היחיד לקבוצה זהו מצב אופטימלי מבחינה חברתית (האופטימום של פארטו). במצב זה כולם נהנים מהתועלת אך משתתפים בעלות (b-c).
ב.       ש"פ יחיד מול אי-ש"פ של הקבוצה – זוהי התוצאה הגרועה ביותר של השחקן היחיד, מכיוון שהמוצר הציבורי אינו מסופק ורק היחיד "משלם" (-c). –
העבודה ללא מקורות