ניתוח דוחות כספיים בראי ה-IFRS של חברת "אזורים"

מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 4893
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

תוכן עניינים
                          שער                                                                                                         עמוד 1
                          תוכן עניינים                                                                                                       עמוד 2
                          מבוא                                                                                                        עמוד 3
                          אימוץ התקינה הבינלאומית                                                                           עמוד
4                           יתרונות וחסרונות בתקינה הבינלאומית                                                 עמוד 5
                          ניתוח המדדים הפיננסים                                                                           עמוד 6
                          מסקנות                                                                                                   עמוד
1 2
                          סיכום                                                                                                      עמוד 13
                          ביבליוגרפיה                                                                                             עמוד
1 4
מבוא
בימינו אנו , בעידן ה-IFRS   חברות בורסאיות מחויבות דיווח בדו"חותיהן  הכספיים עפ"י התקינה הבינלאומית  שתחולתה החל מינואר 2008 , השינוי בצורת הדיווח הינו חלק ממגמה עולמית של הרמוניזציה , שמטרתה להגיע לכללי חשבונאות אחידים , שיאפשרו לעבוד בשיטה זהה בבורסות שונות בעולם . ההשפעה הניכרת ביותר היא על חברות נדל"ן שכן שיטת ההכרה ברווחים משתנה ובעקבות כך משתנה כל מערך החשבונאי של חברות אלו.
נושא זה בדרג הגבוה ביותר בסולם החשיבות  החשבונאית מכיוון שחברות ציבוריות ופרטיות בכלל וחברות נדל"ן בפרט ישנו את כל שיטות הדיווח שפעלו עד כה  בהתאם לתקינה הישראלית  לתקינה הבינלאומית. לצד הגורסים כי השינוי יביא תועלת מרובה למשק הישראלי בכך שמשקיעים זרים ישקיעו ללא קושי בתרגום דוחות כספיים לשפתם שהיא לרוב בינלאומית ובכך נוביל לצמיחת המשק בצורה ניכרת.  ומאידך, המצדדים בשיטה הבינלאומית טוענים כי השיטה מבוססת עקרונות בניגוד למקובל עד כה בשיטה הישראלית  המבוססת כללים, מתוך כך יוצא שיש פער משמעותי  בין השיטות והדבר עלול ליצור קונפליקטים לא מעטים מצד הנוגעים בדבר.
בעבודה זו נעסוק בניתוח מדדיה הפיננסים של "אזורים חברה להשקעות בפתוח ובניין בע"מ " (להלן -"אזורים" או "החברה" ) . החברה הינה חברת נדל"ן  מהמובילות בענף בישראל , הפועלת בעיקר באמצעות חברות הבת אזורים בנין (1965) בע"מ ("אזורים בנין"), שיכון ופיתוח לישראל בע"מ("שופ") , לנגא הולדינגס בע"מ והחברות הציבוריות המוחזקות על ידה ("לנגא" או יחד עם חברות הבנות שלה "קבוצת לנגא") וכן באמצעות אזורים תיירות בע"מ ("אזורים תיירות "). החברה נתאגדה בישראל ובמאי 1964  נרשמו מניות החברה לראשונה למסחר בבורסה לניירות ערך בתל אביב, החברה פועלת על כל בנותיה בשלושה תחומי פעילות עיקריים:
·         תחום היזמות לבניה למגורים בארץ ובחו"ל ·         תחום היזמות והאחזקה של נדל"ן מניב בארץ ובחו"ל ·         תחום המלונאות  פעילות החברה מתבצעת בישראל ובחו"ל , כאשר בישראל החברה פועלת כיזמית . תחום זה כולל בעיקרו רכישה ומכירה של זכויות בקרקעות , יזום פרוייקטים וביצועם , לרבות שלבי התכנון , הבניה והמכירה הפרוייקטים כוללים בניית דירות מגורים , מלונות דירות ודירות נופש באזורים שונים בפריסה ארצית .
ובאשר לפעילות בחו"ל , בשנת 2006 ולאחריה הרחיבה הקבוצה את פעילותה אל מחוץ לישראל ובמסגרת זו החלה בייזום מספר עסקאות נדל"ן למגורים בארה"ב , הודו, אוקראינה ובברזיל . כמו כן חברת הבת (engel east europe-"EEE ) פועלת בין ביתר במזרח ובמרכז אירופה .
שאלת המחקר:
כיצד השפיע המעבר ל –IFRS על המדדים הפיננסיים של חברת  "אזורים" בשנים 2006-2007 ? שיטת המחקר: על מנת להציג מספרי השוואה מהימנים ורלוונטים , נפעיל את יחסי המדדים עבור השנים 2006- 2007 של חברת "אזורים-חברה להשקעות בפתוח ובניין בע"מ" , הן לפני ואחרי המעבר לתקינה הבינלאומית , בחרנו לבחון את מדדיה של חברה נדל"נית כיוון שהשפעת הIFRS ניכרת בענף זה , נפרט את משמעות התקינה הבינלאומית בענף ובכלל  , נציג יתרונות וחסרונות של ה-IFRS   והשפעת המעבר על בעלי העניין בדוחות הכספיים(מסקנות).
 פרוט השינויים בתוך סעיפי המאזן  ואופי נביעתם  בעקבות השינויים בתקינה אינו נכלל במסגרת עבודה זו בשל העובדה ששינויים אלו טכניים במהותם בהסתמכם על כללי התקינה הבינלאומית.