מחקר על הבית הקיבוצי

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2003
מספר מילים 7527
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

מבוא
העבודה שלהלן תעסוק בהתפתחות הבית הקיבוצי, והיא תתקדם מהכלל אל הפרט. ראשית אתאר את הרקע האידיאולוגי-הקיבוצי, בהתייחס לבית ולמשפחה, על רקע
התקופה. לאחר מכן אתאר את התקדמות דגם  הבית בקיבוץ צפוני, החל מראשיתו במחנה אוהלים בנהריה ב-1937 ועד לשכונת המגורים האחרונה, שנבנתה בשדות הקיבוץ ובה  כ-28 קוטג'ים דו משפחתיים בגודל 100 מ"ר.
השכונה עומדת לפני איכלוסה  במשפחות ורווקים, רובם בני הדור השלישי של הקיבוץ.  בתחום חפצי הבית, אתאר את התהליכים שהובילו להכנסת ציוד, ריהוט ואביזרי בית אחרים, בחברה השיתופית, הפוריטנית בראשית דרכה, על הטכניקות של חלוקה שוויונית, על החשש המתמיד, שמא אביזר מותרות כזה או אחר, יפרק את הקיבוץ, החל מהפינג'אן והפתילייה, עד המחשב והדי.וי.די.
החלק השלישי של העבודה יעסוק בראיון שערכתי עם מייסדי הקיבוץ בו הם  תיארו בפני את הבתים בהם הם גרו במהלך חייהם בקיבוץ, איזה חפצים היו בכל בית, איך הגיעו החפצים, מהו החפץ החשוב והמרכזי בביתם היום ואיזה חפצים היו חשובים להם בעבר. שאלתי אותם על יחסם לחפצים יהודיים ובאיזו מידה הם נוהגים להחזיקם בבית  וכן, באיזו מידה השפיעו עליהם הזיכרונות מבית ההורים, בעת שהם עיצבו את ביתם בקיבוץ. חומרים נוספים שהסתמכתי עליהם בעבודה היו ספרים, כתבי עת ומחקרים ש.ם, שנכתבו על הקיבוץ ויפורטו בהמשך. העיסוק בחומרים הללו, הקשורים לימי ילדותי ולחיי בהווה, ריגש ועניין אותי מאד.  אני מקווה שעבודה זו תתרום עוד קורטוב ליידע הקיים על התנועה הקיבוצית.