חסרי חוליות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 5225
מספר מקורות 4

תקציר העבודה

מבחן בית בקורס: חסרי חוליות       שאלה 1-  חד תא הוא אורגניזם המבצע את כל פעולות החיים: תאים הם היחידות הקטנות ביותר שמשמרות את מאפייני החיים, ובכללם ארגון מורכב, פעילות מטבולית ורבייה. תא הוא היחידה הקטנה ביותר של החיים – והמשכיות החיים נובעת ישירות מגדילה והתחלקות של תאים אחידים. כל היצורים בנויים מתא אחד או יותר. מאפייני החיים של בעלי החיים הם חילוף חומרים (תזונה, הפרשה ונשימה), גידול והתפתחות, רבייה, תנועה, תקשורת, תגובה לגירויים ומוות. רק מי שיש לו לו את כל התכונות הללו הוא יצור חי (אורגניזם).
ממלכת הפרוטיסטים כוללת את כל האיקריוטים החד – תאיים החיים באופן עצמאי, וכמה מינים רב תאיים פשוטים. חד תא הוא אורגניזם לכל דבר המבצע את כל פעולות החיים: נשימה, רבייה, תנועה, הזנה ויצירת תקשורת (תגובה לגירויים). להלן דוגמא של חד תא- הסנדלית סנדלית (Paramecium) היא יצור חד תאי, אחד מבעלי החיים המצויים ביותר באגמים ובבריכות. הסנדליות הן כה זעירות, שאי אפשר לראותן בעין בלתי מזוינת.
אורכה של התא שהגיע למלוא גודלו הוא 150 עד 200 מיקרומטר. השטח החיצוני של גוף הסנדלית מכוסה כולו ריסים. כל אחד מהאברונים שבסנדלית מבצע פעולות כלשהן, ההכרחיות לחיים.
תזונה – הסנדליות ניזונות מחיידקים ואורגניזמים זעירים אחרים, החיים במחיצתן באגמים, בבריכות וסתם במים עכורים. בתוך בית הבליעה, שתחילתו בשקע פה בפני התא, ישנם ריסים הסוחפים מים עמוסים במזון אל תוך גוף התא. לאחר כניסתם, חלקיקי המזון נעטפים בבועיות מלאות אנזימים ונעכלים בתוכן. תנועה – סנדלית היא יצור בעל כושר תנועה. הסנדלית מתקדמת במהירות עשויה להגיע עד 2000 מיקרון לשנייה.
ההתקדמות נעשית בתנועה סיבובית-סביב ציר הגוף-כעין תנועת הברגה.
תנועה כה מהירה אפשרית הודות לריסים המרובים המכסים את שטח הגוף, וליעילות פעולת החתירה שהם מבצעים. רבייה – סנדלית יכולה להתרבות ברבייה זיווגית או אל-זיווגית – עי" חלוקת התא לשניים. תא הסנדלית מכיל שני גרעינים: גרעין קטן גרעין הגדול.
הגרעין הקטן קשור לרבייה זיווגית והוא מתנהג בצורה הדומה להתנהגות התאים בדרך כלל.
הגרעיו הקטן מתחלק לשניים בחלוקת מיטוזה רגילה. ואז משתנץ הגרעין הגדול לשניים.
בתא נוצר שקע פה נוסף ושתי בועיות מתכווצות חדשות, ואז מופיע שנץ באמצע התא המחלק לשניים. כל תא בת שנוצר מכיל את כל המרכיבים ששהיו בתא האם. רבייה זיווגית – שתי סנדליות נדבקות זו לזו. ההדבקות נעשת באיזור שקע פה ונוצר גשר ציטופלאסמטי בין שני התאים. זוגות התאים ממשיכים לנוע במין במשך ההזדווגות, אך בתוך התאים מתרחשים שינויים ניכרים. הגרעין הקטן שבתוך כל תא גדל במקצת ומחלק בשתי חלוקות עוקבות. כתוצאה מכך נוצרים 4 גרעינים –
ללא אזכור מקורות בגוף הטקסט