סקירת שיטות לטיפול קבוצתי - השוואת שיטת טיפול קבוצתי פסיכו - דינמי לעומת טיפול קבוצתי בשיטת הדרמה תרפיה

תקציר העבודה

סקירת שיטות לטיפול קבוצתי – השוואת שיטת טיפול קבוצתי פסיכו – דינמי לעומת טיפול קבוצתי בשיטת הדרמה תרפיה תוכן עניינים
מבוא

1 פרק 1
– פסיכותרפיה
2
1 .1 טיפול קבוצתי
2
1 .1 התפתחות הטיפול הקבוצתי 5
פרק 2
– שיטות טיפול קבוצתי
6
2 .1
שיטת טיפול קבוצתי פסיכו – דינמי
6
2 .1.1 שלבים לטיפול קבוצתי בשיטה הפסיכואנליטית 7

2 .1.2  חסרונות הטיפול הקבוצתי הדינמי 9

2 .2 דרמה תרפיה 9

2 .2.1 פסיכו – דרמה
1 4

2 .2.2 הליך טיפולי
1 9

2 .2.3 חסרונות הטיפול הקבוצתי הפסיכו – דרמתי
2 1
פרק 3
– דיון
2 2
סיכום ומסקנות
2 4
ביבליוגרפיה
2 6
מבוא
בעבודה זו נדון בסוגיות מתחום שיטות הטיפול הקבוצתי. במסגרת דיון זה נעסוק בסוגיה אחת מיני רבות בתחום, סוגיה שעשויה להשפיע על הבנת המרכיבים – הן בתרומתה של שיטת הטיפול לתהליך השיקום החברתי של פגועי נפש, בעלי בעיות תקשורת והפרעות אחרות והן בהשפעת מערכת זו על דרכי ההתמודדות של המטופל עם בעיותיו. בהמשך העבודה נדון בשיטות טיפול פסיכו – סוציאליות – הטיפול הקבוצתי הדינמי והדרמה תרפיה. לשם כך, ראשית, ננסה להציג את הטיפול הפסיכותרפי ובהמשך, להרחיב על הטיפול הקבוצתי ולהגדיר את הטיפול הקבוצתי הדינמי ואת הדרמה תרפיה.  פסיכותרפיה מוגדרת כתהליך שמתרחש בתוך קשר מקצועי, מעצים ואמפתי. הגדרה זו אינה תלויה בגישה תאורטית מסוימת. הרציונל מתמקד באופן ברור באישיות המטופל, בטכניקות הפסיכותרפיה או בשתיהן יחד. התהליך מחולל שינוי, אשר מושפע על ידי היבטים רבים בחיי המטופל. אופי התהליך הנו ייחודי ומוגדר על ידי היחסים שבין עמדותיהם הבסיסיות של המטופל והמטפל. לפיכך, נראה כי המונח טיפול מבטא קשר טיפולי בין מטפל ומטופל שמטרתו להשיג  שינוי. למעשה, הפסיכותרפיה מוגדרת כטיפול בהפרעות נפשיות על ידי שיטות פסיכולוגיות.
כשמדובר במחלות נפש, למרות העובדה שמספר חולי הנפש בישראל מגיע לכמאה אלף איש, עדיין חולי הנפש אינם זוכים למעמד לו זוכה כל חולה אחר. הציבור מתייחס אליהם כאל "משוגעים" או "מטורפים" שאין להקדיש מחשבה מרובה לצורכיהם. הגדרה זו מקלה על החברה, כיוון שהיא יכולה לשמש כתירוץ למניעת שיתופם במערכת קבלת ההחלטות ולכן, קיים צורך במתן העזרה ותמיכה על ידי ארגונים המעניקים שירותים אלו לחולי הנפש.
לבסוף, נציג את המלצותינו למחקרים נוספים בתחום שיטות הטיפול הקבוצתיות. בכדי לתת מענה על שאלות שהתעוררו, יש להשיג נקודת מבט רחבה יותר בתחום ובכך להוות פרספקטיבה מתאימה למחקרים נוספים – זאת במסגרת הכלל 'אין חכם כבעל ניסיון'.