התוכנית "היום שהיה", מביאה לידי ביטוי את ז'אנר האינפוטיימנט על המסך.

תקציר העבודה

בעבודה זו אדגים באיזה אופן מתבטא ז'אנר ה"בידוריזציה של החדשות" בפורמט התוכנית "היום שהיה"? העבודה כוללת ניתוח מעמיק של ז'אנר האינפוטיימנט תוך התייחסות לתמורות שחלו בחדשות בטלוויזיה
מאז הופעת הראשונה של העיתונים הכתובים דרך המצאת המדיה הטלוויזיונית והפקת מהדורות החדשות, אנו עדים לתמורות ושינויים החלים באופן הסיקור החדשותי. העיתונות האיכותית, הפופולארית, הניו ג'רנליזם והאיינפוטיימנט מצאו עצמם שזורים זה בזה אל מול קהל הצריכה ההמוני הצורך חדשות ועדכונים מידי יום.
התוכנית "היום שהיה", הינה תוכנית סיכום אירועי היום של ערוץ 10, מביאה לידי ביטוי את ז'אנר האינפוטיימנט על המסך.
בעבודה זו אדגים באיזה אופן מתבטא ז'אנר ה"חדשעשוע" (בידוריזציה של החדשות) בפורמט התוכנית "היום שהיה"? וכיצד התוכנית מעניקה לצופיה, לאחר יום רבוי בחדשות ואירועים את אותו "רגע אחד של נחת" שלו כולנו מתפללים.
המדיום הטלוויזיוני הוא חלק בשרשרת ההתפתחות של תקשורת ההמונים, התוכן לא משתנה עם השנים ואת אותו התוכן ניתן למצוא בכל מדיום דומיננטי ככל שהשנים חולפות, למשל, הסיפור סופר בתרבויות האוראליות פנים אל מול פנים נכתב בספר כשהומצא הדפוס ולאחר מכן הפך לתוכנית טלוויזיה כשזו הומצאה (מקלוהן, 1995). הטלוויזיה מנסה להגדיר, לתת הסברים, נרטיבים, לדבר על, לצמצם פערים, לעלות ספקולציות, אך היא לא מנתחת. אנו עדים להרבה יותר מידי מידע ופחות הסברים.  חדשות טלוויזיוניות מחפשות אחר המתרחש בעולם אותו הם מכירות. Ellis (2000) מצא כי לחדשות שני קריטריונים: האחד, מיידיות, כלומר, הטכנולוגיה המתקדמת מובילה אותנו לעידן בו נוכל לצפות באירועים בעת התרחשותם. מרגע שמכשירי הטלוויזיה נעשו מצרך שווה לכל נפש, נעשו החדשות זמינות לקהל של מיליונים רבים, לרבות אלה שחסרו להם המרץ, המיומנות או הבגרות לקרוא עיתון או להתרכז בתוכנית מלל ברדיו (סטיבנס, 1995). בכדי למשוך את אותו קהל המונים גדול, מפיקי החדשות גילו את כוח המשיכה של מקרי רצח, דליקות, רכילות ומעידות. המשיכה לקהל רב דוחפת כאמור את מפיקי החדשות בטלוויזיה לסיקור של "חדשות אקשן" (Franklin and others, 2000) וזאת בהמשך למאפיינים של העיתונות הפופולארית כפי שהזכרתי בפרק הקודם. קיימת תפיסה, כי טשטוש הגבולות שבין מידע לבידור הפך בתחילת המאה ה- 21 לאחד המאפיינים הבולטים התקשורת ההמונים ובתפיסת המציאות ו"האמת". פוסטמן (2000) טוען כי, חדירת הבידור לחדשות בטלוויזיה החלה מעיתונות הפני, העיתונות הסנסציונית, סוכנויות החדשות והצילום העיתונאי שהפיקו שפע של מידע מנותק מכל הקשר, דבר שגרם לערעור היחס בין מידע לפעולה. החדשות בטלוויזיה מציפות בזוטות את הצופה שניזון מאינפורמציה מדומה על אירועים וגורמת לכך שהמידע הלא רלוונטי מנטרל את הדחף ואת הצורך לפעולה וליוזמה. הטלוויזיה היא בידורית והחשדות האמורות לספק מידע בדוק ומעמיק הופכות למופע חדשות, לאינפוטיימנט, כלומר, לבידוריזציה של חדשות (פוסטמן, 2000). כאשר לפנינו עומד דור חדש של מדיה אשר לקוח על עצמו מעט מאוד מן כללי האתיקה העיתונאית ומציג עצמו כידוען (סלבריטי) בז'אנרים כמו חדשות ובידור ( Delli capini and Williams, 2001).
תוכן עניינים
מבוא –3
פופולאריזציה של החדשות -…4
החדשות בטלוויזיה -6
אינפוטיימנט – בידוריזציה של החדשות -8
"היום שהיה" – ערוץ
1 0 –11
שאלת ושיטת מחקר .12
הצגת התוכנית –13
התכנים בתוכנית -.15
מבנה רצף התוכנית ..19
צורת ההגשה של המגיש –.22
סיכום ומסקנות -..24
ביבליוגרפיה –..
5