מעורבות חניכים בתהליך החינוך הבלתי פורמלי באיזה אופן מיושמות המטרות המוצהרות הקשורות למעורבות הנוער בקבלת החלטות במערכת החינוך הבלתי פורמלי במתנ"ס?

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2008
מספר מילים 6126
מספר מקורות 19

תקציר העבודה

עבודה סמינריונית במסגרת הקורס:
סוגיות בחינוך שנה"ל תשס"ח בהדרכת:
המגישה: תאריך הגשה: 29/6/08
תוכן העניינים:
תקציר -עמוד
2 מבוא -…עמוד
3 סקירהספרותית   -עמודים
4 -7
שיטת מחקר עמוד
8 ממצאים -עמוד 9
דיון –.עמודים10-11
סיכום -…עמוד11
נספחים -עמודים
1 2-18
ביבליוגריפיה –…עמוד
1 9
תקציר בעבודה זו עסקה בשאלה באיזה אופן מיושמות המטרות המוצהרות הקשורות למעורבות הנוער בקבלת החלטות במערכת החינוך הבלתי פורמלי במתנ"ס מבואות החרמון? השאלה נבחנה  באמצעות ראיונות עם בני נוער ונציג הצוות הניהולי במתנ"ס מבואות החרמון וכן    באמצעות תצפית משתתפת בתהליך קבלת ההחלטות .
הממצאים שהתקבלו מעידים כי קיים ישום חלקי של מעורבות חניכים בקבלת החלטות בחינוך בלתי פורמלי:החלטות על מתקבלות על ידי  הצוות הניהולי של המתנ"ס ואילו בהחלטות  משניות הנגזרות מהחלטות העל הנסובות לרוב סביב סוגייות ביצועיות לוקחים חלק החניכים הפעילים בשיתוף נציגים מהצוות הניהולי.
המסקנה העולה מהעבודה היא כי אכן ישנה חשיבות רבה למעורבות חניכים בתהליכי קבלת החלטות אך הגורם המרכזי המעקב התפתחות מגמה זו הוא מיעוט משאבים .
מבוא:
    עבודה זו עוסקת בנושא של מעורבות חניכים בחינוך הבלתי פורמלי. תפיסת החינוך הבלתי פורמלי מטרתה מימוש יעדים חינוכיים וחברתיים מחוץ לשעות פעילות החינוך הפורמלי. החינוך הבלתי פורמאלי מופעל באמצעות רכזים, שפעילותם נסובה סביב חינוך חברתי ערכי ודינמיקה קבוצתית. בנוסף, מטרתו המוצהרת של החינוך הבלתי פורמלי היא הבאת החניכים לידי מעורבות חברתית, אקטיביות ועד להנהגה פנימית. השאלה המרכזית שמחקר זה עוסק בה היא באיזה אופן מיושמות המטרות המוצהרות הקשורות למעורבות הנוער בקבלת החלטות  במערכת החינוך הבלתי פורמלי במתנ"ס מבואות החרמון.
המחקר יערך  באמצעות ראיון עם מנהל אגף הנוער של מתנ"ס מבואות החרמון וראיון עם נערה פעילה בחינוך הבלתי פורמלי במתנ"ס זה, וכן  באמצעות תצפית משתתפת ב "קונגרס הנוער במרכז העניינים" המהווה מסגרת בה אמורות להתקבל החלטות בני הנוער בנוגע לפעילותם. הסיבה לבחירת  הראיון עם נערה פעילה היא שבדרך זו ניתן לעמוד על מרכיבים מרכזיים בעולמה הפנימי. בנוסף הבחירה בתצפית תאפשר בחינה מהימנה של מידת מעורבות הנוער בקבלת ההחלטות.
עבודת המחקר תכלול  סקירה ספרותית אודות התפתחות המתנ"סים בישראל  בכלל ומתנ"ס מבואות החרמון בפרט, תפקיד החינוך הבלתי פורמלי וחשיבותו, מערובות חניכים בחינוך בלתי פורמלי, מאפייני גיל ההתבגרות והשלכותיהם על מדיניות המעורבות ואופייה.
מעבר לבחינת שאלת המחקר ברצוני לחשוף באמצעות עבודה זו את חשיבותו ומורכבותו של חינוך  זה. כמו כן אדון בבעיות הנלוות המאפיינות את גיל הנעורים ומשפיעות על אופיו של החינוך הבלתי פורמלי.