סמינריון - היעילות היחסית של אחידות למול התאמה בחברות רב-לאומיות

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 7253
מספר מקורות 27

תקציר העבודה

היעילות היחסית של אחידות למול התאמה בחברות רב-לאומיות תוכן העניינים

1 .       מבוא
-..1
2 .       אחידות מול התאמה ..3
3 .       גורמי השפעה –.11
                                   גורמי מאקרו 11
                                   סביבה כלכלית ..12
                                   סביבה חוקית -12
                                   סביבה תרבותית .13
                                   סביבה תחרותית .14
                                   אלמנט דמוגראפי 15
                                   גורמי מיקרו -16
                                   גורמי ארגון -16
                                   גורמי מוצר -19
                                   גמישות תפעולית .20                                    אסטרטגיית פרסום –…20                                    אסטרטגיית מחיר 22
                                   מחזור חיי מוצר ((PLC -..23
4 .       דיון –…
5 5.       סיכום ומסקנות –28
6 .       ביבליוגרפיה .30
1 . מבוא
החברה הרב-לאומית, מעצם הגדרתה, פועלת ביותר ממדינה אחת. פעולותיה מעבר למדינת האם יוצרת קונפליקטים רב-לאומיים, אשר מבדילים אותה מחברה לוקלית. ניתן למנות שורה של תחומים בהם נבדלת פעילותה של חברה רב-לאומית מזו של חברה לאומית, ושורה של תחומים העשויים להוות מקור לקונפליקט.
קונפליקטים קשורים לקושי של חברה רב-לאומית ביצירת תרבות ארגונית משותפת, ההתלבטות בין חשיבה לוקלית לחשיבה גלובלית, ניהול צוותים רב-לאומיים, ניהול מוצבים ועוד.
אחת הדילמות העיקריות העומדות בפני חברות רב-לאומיות יצרניות, היא הדילמה בין בחירת אסטרטגית התאמה לאסטרטגיית אחידות. העברה יעילה של מוצרים, נכסים וידע בין שווקים לאומיים שונים היא חיונית להצלחתן של חברות רב-לאומיות. במקרים רבים, נטען כי התאמה של מוצרים ותהליכים היא הכרחית ובלתי נמנעת. למשל, נטען כי התאמה של מוצרי צריכה, מסעות פרסום, ומדיניות הפצה תאפשר לחברה לפעול ביעילות בשווקים שונים, בהנחה שהתאמה זו תשקף את הדינאמיקה הקיימת באותם שווקים מקומיים.  (Jensen, 2004).
שאלת ההתאמה לעומת האחידות, או הסטנדרטיזציה לעומת הגלובליזציה עולה בתחומים שונים של התפעול, החל משלב פיתוח המוצר, שלב הייצור, ועד לשלב הפרסום וההפצה של המוצר. בעבודה זו בחרתי להתמקד באחידות/התאמה של האסטרטגיה הניהולית, תוך חשיפת המורכבות הסביבתית שבה חברה רב-לאומית חשופה תוך הגורמים השונים לקונפליקט. הנושא מורכב מהבדלים בקבלת החלטות בארגון  הנובעים מהשלכת הבדלי התרבויות בין המדינה הזרה למדינה המארחת. כמו כן יוצגו טיפולוגיות שונות של חברות רב-לאומיות והשלכות שונות של אחידות למול התאמה כמו גם אילוצים בתהליכי קבלת החלטות בחברות רב-לאומיות. בדיון אציג את השפעת האסטרטגיה אחידות/התאמה על ביצועי החברה. זאת, בניסיון להשיב על השאלה: האם יעיל יותר להתאים את האסטרטגיה הניהולית לשוק המקומי מאשר לשמור על אסטרטגיה ניהולית אחידה לכל המדינות? משוער כי, לאור התקדמות תופעת הגלובליזציה ויצירת השוק העולמי, סטנדרטיזציה מהווה כיום את האסטרטגיה היעילה יותר, ותניב ביצועים טובים יותר בשווקים המקומיים. עם זאת, ניתן לסווג השערה זו בקביעה כי התאמה מסוימת היא הכרחית.
העבודה תתבצע באמצעות סקירת מאמרים ומחקרים שעסקו בנושא סטנדרטיזציה תוך הצגת הקונפליקט בו נמצאות חברות רב-לאומיות, המתמודדות מחד עם הדחף לבחור באסטרטגיה של אחידות, ומאידך עם אילוצים המניעים אותן להתאמה. יוצגו גורמי ההשפעה בבחירת האסטרטגיה העסקית בשאלת ההתאמה למול אחידות, ברמות השונות של שיווק המוצר והחדירה לשוק.