עבודה במוסר ועסקים-דילמות אתיות של יועצי השקעות

מוסד לימוד
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 4275
מספר מקורות 14

תקציר העבודה

מבוא
תכנון השקעות פיננסיות עשוי להיות פעולה מורכבת, במיוחד בשוק שבו מגוון האפשרויות ומספר הגופים העוסקים בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות הוא כה גדול. בישראל קיימים מספר גורמים שונים העוסקים בתיווך פיננסי: מנהלי ויועצי השקעות בבנק או בחברות השקעות פרטיות וכן סוכני ביטוח.  מתווכים אלו הינם חוליה בשרשרת המזון הפיננסית הנמצאת בין הכסף שלנו ובין המכשירים הפיננסיים בשוק. מטרתם היא לסייע לנו ברכישת מוצרים פיננסיים או לחילופין לסייע לגופים הפיננסיים למכור את מוצריהם ואת שירותיהם.
2יועצים פיננסיים הם יועצי השקעות או יועצים פנסיוניים היכולים לספק ייעוץ לגבי כדאיות השקעה, החזקה, קנייה או מכירה של ני"ע או של נכסים פיננסיים אך אינם יכולים לבצע פעולות ללא הוראה מפורשת של הלקוח.
יועצים אלו נדרשים ע"פ חוק לתת ייעוץ אובייקטיבי ואין הם רשאים לשווק מכשירים של גוף זה או אחר, אך למרות זאת מגוון הפעילויות בהן עוסקים המתווכים הפיננסיים יוצר ניגוד עניינים מהותי בין טובתם האישית לבין טובת הלקוחות וחובת הנאמנות כלפיהם. בעייה זו מאפיינת ענפים שונים בשוק ההון אך היא מודגשת ביתר שאת במערכת הבנקאית, לאור הריכוזיות הגבוהה ומעורבותם של הבנקים במגוון רחב של עיסוקים המקיימים ניגוד עניינים מהותיים חוזרים ונשנים.
בעבודה זו אדון בבעיות האתיות בשוק ההון תוך התמקדות בדילמות המוסריות העומדות בפני יועצי השקעות. אנתח את רמת הריסון החיצוני מבחינת חקיקת חוקים יבשים ועד מסקנות וועדת בכר שעסקה באריכות בניצול בפועל של ניגוד העניינים של הבנקים לטובתם תוך נטישת טובת הלקוחות. בנוסף אנתח  את רמת הריסון הפנימי, מוסר הגינות ויושר והאם הם נותנים מענה לכשלים העולים בעולם העסקים הפיננסי ואצל יועצי ההשקעות בפרט.
ניתן לקבל שירותי ייעוץ בבנק או בחברה פרטית. פעמים רבות יועצי השקעות בבנקים מעדיפים את מוצרי הבנק בין אם מדובר בפקדונות מובנים ופקדונות שונים כיום ובין אם בהשקעות במוצרים פיננסיים שהיו בבעלותם כגון קרנות נאמנות וקופת גמל דאז (לפני ועדת בכר).
כיוון שבהשקעות אלו הם מקבלים 6תקבולים כבעלים וגורפים עמלות כנותני שירותי ניהול, נפגמת האובייקטיביות שלהם ומכאן נובעת שאלת המחקר: האם נותני השירותים הפיננסיים להלן יועצי ההשקעות פועלים בצורה אתית לאור עקרונות המוסר השונים והאם התערבות הממשלה והקמתה של וועדת בכר ויישום הדו"ח אכן פותר את בעיית ניגוד האינטרסים.