עבודה סמינריונית: אמנציפציה והשתלבות במסגרת טוטאליטרית: שינויים בחיי היהודים בין שתי מלחמות עולם בברה"מ

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 15139
מספר מקורות 26

תקציר העבודה

עבודה סמינריונית זו עוסקת בזהות היהודית של יהודי ברה"מ בשנות העשרים, והשינויים שחלו בה במעבר לשנות השלושים. העבודה עוסקת ביחס של השלטון הבולשביקי כלפי המיעוטים השונים בברה"מ ככלל, וכלפי זה היהודי בפרט. היא בוחנת את ההבדלים ביחס זה ואת השפעתם על המיעוט היהודי.
שאלת המחקר של העבודה היא: האם ובמה השתנתה הזהות היהודית של יהודי ברה"מ בשנות השלושים לעומת שנות העשרים?
הנחת היסוד העומדת בבסיסה של בדיקה זאת היא, כי אכן חל מפנה בזהות היהודית בברה"מ בין שנות העשרים לבין שנות השלושים. לאחר תקופת שגשוג וגאווה בזהותם הלאומית של היהודים, שהלכה והתעצמה עם פרוץ המהפכה ובראשית שנות העשרים, החל תהליך שלא ניתן היה, ככל הנראה, למונעו: חל משבר בזהות היהודית של יהודי ברה"מ. אנסה להראות, כי השתלבותם של יהודי ברה"מ בחברה הרוסית כללה לא רק תהליך של אקולטורציה, כפי שחוקרים שונים גורסים, כי אם תהליך טמיעה עמוק, וכפי הנראה גם בלתי נמנע.
באשר למתודולוגיה ולביבליוגרפיה, אדגיש כבר עתה, כי העבודה עוסקת בנושא רחב למדי (זהות יהודית) הנפרש לאורך תקופה לא קצרה כלל וכלל (למעלה משני עשורים) במהלכה התחוללו תמורות מרחיקות לכת. אי לכך, אנסה להציג בעבודה זו מסגרת תהליכית רחבה ולא מיקוד בתופעה מצומצמת (כגון חינוך יהודי, לשון היידיש וכיו"ב במהלך שני עשורים אלו), ובתוך מסגרת זו אצביע על מגמות כלליות ועיקריות על בסיס דוגמאות ונתונים עיקריים שנמצאו במחקר.