דימוי נשים באתרי היכרויות באינטרנט

תקציר העבודה

"לא משנה עד כמה אישה נשואה באושר, תמיד ישמח אותה לגלות שיש גבר נחמד שהיה שמח אילו הייתה רווקה".
(ה' ל' מנקן) נושא: דימוי נשים באתרי היכרויות באינטרנט.
שאלת המחקר שאבדוק  בעבודה זו היא כיצד בא לידי ביטוי דימוי הנשים באתרי היכרויות באינטרנט בהתבסס על הצגת העצמי שלהן.
חשיבות הנושא דימוי נשים באתרי היכרויות באינטרנט גדולה בהתייחסותנו למספר מגמות הקשורות למעמד האישה בארץ ובעולם, כגון: חינוך לשוויון בין המינים, תעסוקת נשים, אפלייתן בשכר וקידומן, אלימות נגד נשים, הטרדה מינית, מעמד האישה במשפחה, בחברה, בכלכלה, בפוליטיקה ובצבא וכן דימוי האישה באמצעי התקשורת. מחקרים רבים בוצעו בנושא האופן שבו מוצגות נשים באמצעי התקשורת. לאחרונה אנו עדים לריבוי תמונות של נשים המוצגות באמצעי התקשורת העושים שימוש בוטה בדימוי האישה ויוצרות סטריאוטיפ שלילי, שיש לו השלכות חברתיות מרחיקות לכת ומסוכנות.
דימוי האישה העולה בתקשורת מקבע נשים בתפקידים מסורתיים בתחום האישי והמשפחתי ובמרחב הציבורי, עד כדי התעלמות מן  ההישגים המהפכניים שהשיגו הנשים במאה השנים האחרונות. צמצום המהות הנשית לכדי אובייקט מיני, וקישור האישה לחפצים דוממים הופכים את הנשים לאובייקט ועלולים להגביר את  האלימות כלפיהן. הצבת אידיאל יופי שאינו ניתן כמעט להשגה עלולה ליצור תסכול מתמשך ולגרום לתופעות שונות של הפרעות אכילה. ואכן, תופעות אלו מתגברות לאחרונה בקרב בנות הנעורים.
באמצעי התקשורת הרבים וביניהם האינטרנט ניתן להבחין בדימויים הרבים שיש לנשים. בימנו נחשב האינטרנט כמדיום מרתק ביותר מבחינה חברתית ורומנטית. מדובר במדיום אשר נתפס כמקום בו מיליוני אנשים גולשים לצורכי עסקים, קשרי ידידות או מנהלים רומנים. מס' הגולשים גדל מדי רגע. הרשת היא מציאות פסיכולוגית וחברתית אשר מוצאים בה שני המינים דרך טבעית ולגיטימית להיכרות אנשים. כיום, הגלישה באתרי היכרויות באינטרנט נתפסת כתרבות בפני עצמה ובעלת השפעה רבה על סדר היום שלנו. ההתנהלות היומיומית אינה משאירה לנו הרבה זמן ואנרגיה לחיפוש אחרי בן זוג. למזלנו, רשת האינטרנט הפכה לפתרון קל וזמין למאות אלפי רווקים ורווקות. אנחנו עדים להולדתם של מערכות יחסים וסוגי רגש חדשים וכי יחסים רומנטיים וקשרים מסורתיים כמו נישואים עומדים בפני שינוי.
האינטרנט מהווה מדיה חופשית ופתוחה המאפשרת לנשים לבטא את דעתן, תחושתן הסובייקטיבית. מדובר במדיה אשר נותנת ביטוי לנשים, בשונה ממדיות אחרות אשר מבליטות את הסטריאוטיפים לגבי נשים. האינטרנט נותן ביטוי עשיר לדרך שבה נשים מציגות את עצמן בהקשר של מציאת בן זוג. האישה יכולה לבטא את עצמה ולקבוע את דימוייה האישי בעוד שבמדיומים אחרים הדימוי מובנה וברור בחלוקת התפקידים של שני המינים.