הסיבות שהביאו להקמת ארגונים, ארגון האצ"ל כמקרה מחקר

תקציר העבודה

הסיבות שהביאו להקמת ארגונים – האצ"ל כמקרה מחקר CASE STUDY תוכן עניינים

1 . מבוא

1   2.
הגורמים והרקע להקמת האצל
3   3.
"פרשת תהומי" והקמת ארגון האצ"ל
4   4.
האירועים שהביאו לתמיכה ציבורית באצ"ל
6   5.
סיכום
1 0   6.
ביבליוגרפיה
1 1
נספחים                
1 . מבוא
מטרתה של עבודה זו הנה לסקר את הסיבות להקמת ארגונים ובכלל זה את הקמת ארגון האצ"ל. האצ"ל הנו ארגון מחתרתי, אשר נשען על רעיונותיו של זאב ז'בוטינסקי. הארגון קם מתוך ארגון 'הגנה ב' שפרש מן ה'הגנה'. החברים הפורשים, אשר ייסדו את האצ"ל, התנגדו למדיניות ה'הבלגה' של ה'הגנה' כלפי הטרור הערבי. הם הזדהו עם דרכה של המפלגה הרוויזיוניסטית ולא ראו עצמם כפופים להחלטות הנהגת היישוב היהודי. ראשיתו של האצ"ל באביב 1931. הצורך בהגמת הארגון נגרם בעקבות הפילוג שנוצר בארגון ההגנה בעקבות חוסר המעש ואוזלת ידה של ה'הגנה' בזמן מאורעות תרפ"ט (1929), כאשר  ה'הגנה', לא פעלה כמצופה בהגנתה על חיי היהודים וכן, עובדת כפיפותה של ה'הגנה' להסתדרות העובדים הכללית, שייצגה חלק קטן מאנשי היישוב ובכך  ניכרה בה מגמה פוליטית מסויימת.
השיר "חיילים אלמונים" ( ראה נספח א') הוא מבין שיריו הראשונים של יאיר שטרן. השיר התפרסם ב"המצודה", בטאון הארגון "הגנה לאומית" (לימים – אצ"ל). "חיילים אלמונים"  היה להמנון האצ"ל מראשיתו ועד לקיץ 1940, אז התפלגה ממנו לח"י. השיר מהלל את הקרב, הניצחון בו, ואת נכונות ההקרבה הבלתי מתפשרת למען האומה.
באביב
1 936 החלו פרעות נגד היהודים שנמשכו, בהפסקות, עד פרוץ מלחמת העולם ההשנייה. בעקבות כך, נוצר שיתוף פעולה הדוק בין האצ"ל לבין ארגון ה'הגנה' בהגנת היישובים היהודיים מפני התקפות הערבים. מדיניות המוסדות הלאומיים הייתה, שיש לנקוט הגנה פסיבית ועיקרה היה נקיטה במדיניות 'הבלגה', בעוד חברי האצ"ל היו בדעה כי ההגנה הטובה ביותר היא ההתקפה. בתקופה הראשונה של הפרעות הורה ז'בוטינסקי לתומכיו בארץ לנקוט במדיניות התאפקות ואורך רוח. מיד עם פרוץ הפרעות בשנת 1936, פתח בפעולה מדינית ודרש מממשלת המנדט לאפשר הקמת גדוד עברי במסגרת הצבא הבריטי. ברור היה הדבר, כי חוסר תגובה מצד היהודים יפורש כאקט של חולשה על ידי הערבים.
באותה עת, לא ראה אברהם תהומי הבדלים אידיאולוגיים בין האצ"ל ל"הגנה" וגרס כי, לאור המצב הביטחוני הקשה, יש להתאחד. לטענתו, לאחר הקמת האצ"ל קיבלה ההגנה את מרות המוסדות הלאומיים, ואף הבינה כי אין מנוס מהקמת ארגון המבוסס על סדר ומשמעת צבאיים. ואכן, בחודש מאי
1 937, חזר תהומי אל ארגון ה'הגנה'. תהומי פרש, אך האצ"ל לא חוסל. הארגון אמנם נפגע קשה, כיוון שכל חברי המפקדה הראשית הצטרפו ל"הגנה".
לעומת זאת, כל הקבוצות האקטיביסטיות ומרבית האנשים הצעירים נשארו נאמנים לארגון, שהפך להיות הומוגני. בעבודה זו נסקור את הגורמים והרקע להקמת האצ"ל, נציג את נקודת המפנה שהתרחשה בעת "פרשת תהומי". פרשה זו הביאה, למעשה, להקמת הארגון. בהמשך, נסקור ארועים ופעולות שנעשו על ידי הארגון בכדי לגרום לאהדה ציבורית ותמיכה באצ"ל במטרה להזרים כספים לארגון.
למעשה, הארגון הוקם בעקבות הצורך בהגנה על הישוב היהודי. מקימי הארגון והחברים בו חשו כי המצב הקיים אינו נותן מענה בהתאם למצב הקיים ולכן, לאחר שניסו להפעיל שינויים מתוך ארגון ה'הגנה', נאלצו לפרוש ולהקים ארגון חלופי שמטרתו לספק את המענה לצרכים.
בהמשך, נסקור את מאבקם של חברי בארגון על אהדתו של הציבור. ללא אהדת הציבור לא תתאפשר לארגון זכות קיום, כיוון שהארגון עלול להישאר ללא תמיכה כלכלית וללא מגוייסים ונשק. מדיניות הארגון הוצגה, מדיניות שלא שונתה למרות שראשי הארגון התחלפו. עבודה זו סקרה, בנוסף, את פעולותיו העיקריות של ארגון האצ"ל עד שלבסוף, הארגון סיים למלא את תפקידו והצטרף ל'הגנה' עם קום המדינה.
העבודה בפונט 14