פעולת סמוע כזרז למלחמת ששת הימים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 6409
מספר מקורות 14

תקציר העבודה

      פו"מ משטרה – 'אופק' תשתית הביטחון הלאומי עבודה בנושא:
פעולת 'סמוע' – כזרז לפרוץ  מלחמת ששת הימים   מרצה:   נובמבר 2008
  תוכן עניינים
מבוא. 3
פרק  ראשון – הסיבות לפרוץ מלחמת ששת הימים.. 4
פרק שלישי – פעולת סמוע –'מגרסה' 8
הסיבות למבצע. 8
מטרות המבצע. 8
מהלך המבצע. 9
פרק  רביעי – השפעת מבצע סמוע על ישראל ושכנותיה. 10 פרק  חמישי – סיכום ומסקנות. 15
מבוא
מלחמת ששת הימים הייתה מלחמה בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו בסיוע עיראקי. היא החלה כמכה מקדימה שהנחיתה ישראל על צבאות ערב ב-5
ביוני
1 967. המלחמה ארכה שישה ימים ובה כבשה מדינת ישראל שטחים נרחבים, ובין היתר כבשה את: סיני, רצועת עזה, רמת הגולן, הגדה המערבית ומזרח ירושלים. שטחים אלה הגדילו את שטח המדינה פי שלושה משטחה של ישראל קודם למלחמה. כמבצע צבאי, מלחמת ששת הימים מהווה את אחת ההצלחות הגדולות ביותר בתולדות המלחמה בעידן המודרני.
רבים מניחים כי הנסיבות  והגורמים אשר הובילו לפרוץ המלחמה אשר החלה ביוזמת ישראל בחמישה ביוני 1967, הם סגירת מצרי טיראן על ידי נשיא מצרים גמאל עבד אל-נאצר, הוצאת כוחות האו"ם מסיני וכניסת כוחות מצרים תחתם.
בעבודה זו אבחן האם אכן אלו היו פני הדברים, כלומר האם הסיבות הגלויות והמוכרות כפי שתוארו לעיל אכן היו הסיבות לפרוץ מלחמת ששת הימים או  שמא הסיבות למלחמה נעוצות במקרים ובאירועים שקרו בין ישראל ובין מדינות האזור עוד קודם לכן, ופרוץ המלחמה אינו אלא קיצו של תהליך ארוך שהחל למעשה לאחר מבצע סמוע. מתוך השאלה המוזכרת נובעת שאלה  נוספת ומשמעותית והיא, האם ישראל יכלה למנוע את מלחמת ששת הימים לולא הייתה יוצאת למבצע סמוע?
על מנת לענות על שאלה זו, אציג תחילה את הסיבות הגלויות והידועות לפרוץ מלחמת ששת הימים, בחלקה השני של העבודה אעסוק בפשיטות התגמול, אסקור בקצרה את ההיסטוריה של פשיטות התגמול ואת האסטרטגיה שלהן זאת על מנת להבין את המציאות והרקע שהביאו להחלטה לתקוף בסמוע.
תיאור תמציתי של פעולת סמוע, הסיבות למבצע , לוח זמנים ומהלכי הקרב ישמש את הקורא להבין את עוצמת השפעת המבצע על השחקנים באזור.
על בסיס כל אלו, אציג את השפעת המבצע על התהליכים שהובילו לפרוץ מלחמת ששת הימים. הסקירה תדון בהשפעה עד 22 במאי, מועד סגירת מיצרי טיראן על ידי המצרים, משום שאז התחילה למעשה ההידרדרות שהובילה לפרוץ המלחמה שבועיים לאחר מכן.
בעבודה זו לא אתייחס למאבק הבין-גושי בין ארצות הברית וברית המועצות להשגת דומיננטיות במזרח התיכון  שהביאו אותם לביצוע מהלכים  ופעולות באזור בקרב המדינות, הגם שהן בחשו בקדרה המזרח תיכונית. כמו כן, לא אתייחס למצב הכלכלי-חברתי שהיה בישראל באותה תקופה, שמחקרים חדשים מוצאים וטוענים כי  יתכן ודווקא סיבות אלו (סיבות פנימיות) גרמו לישראל להסלים את המצב עד כי פתיחה במלחמה.
חשיבותה של העבודה, מוצגת בעצם שמה. על אף 'אלבומי הניצחון'  שנמכרו בהמוניהם עם סיום המלחמה, והציגו מצג של המדינה הקטנה הנלחמת מלחמת 'אין ברירה' על חייה, ומנצחת את כל מדיניות ערב, בזכות עוז מפקדיה וגבורת חייליה, הרי שניתוח מעמיק של האירועים שקרו טרם המלחמה  מצביע על מעין 'כרוניקה של מלחמה ידועה מראש', שדי צפוי היה שתתרחש נוכח המאורעות. הייתכן כי אילו נמנעה ישראל מלתקוף ולהגיב בפשיטת התגמול בסמוע, המלחמה הייתה נמנעת??