השפעות תיירותיות על פרויקט חדש בארץ

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 4348
מספר מקורות 4

תקציר העבודה

תקציר בשנים האחרונות המושג השפעות נסיעות ותיירות הולך ותופס תאוצה בגלל ההכרה כי יישומו עשוי להוביל גם להצלחה ,מעבר לכלכלית, של כל מיזם, אטרקציה ופרויקט תיירותי המאמץ את עיקרי התפיסה.
מטרת העבודה הייתה לסקור באופן תיאורטי ומעשי את נושא ההשפעות השונות  על אטרקציות ואתרים תיירותיים בעולם ויישומה על פרויקט פארק מדרון יפו.
העבודה התבצעה על פרויקט שיקום והקמת פארק מדרון יפו המשתרע על שטח של כ- 200 דונם, מנמל יפו ועד לחוף גבעת עליה, אשר במשך שנים רבות יובשו חלקים ממנו ושימשו כאתר לסילוק פסולת.
בעבודה הוצגו 3 השפעות עיקריות על סביבה תיירותית, אותן כל גורם המתכנן להקים סביבה כזאת, חייב לקחת בחשבון בבואו להקים אותה.
ההשפעות הן: ברמה הכלכלית, הסביבתית והחברתית- תרבותית .
ניתוח ההיבטים האינטגרטיביים הכוללים מלמד שקיימת השפעה של כל אחד מההיבטים שנבחנו הן על הפרויקט והן על שאר ההיבטים.
מסקנות העבודה מצביעות על כך שכחלק מהחזרת האזור לתושבי יפו הוחלט על תהליך תכנון למדרון, שיתבצע בשיתוף התושבים, באמצעות דיאלוג.
התהליך שארך כחודשיים וחצי, כלל שמונה מפגשים עם שבע קבוצות בעלות עניין (הכוללים כ- 300 מתושבי יפו): שבטי הצופים, עמותת יפו יפת ימים, נציגי עמותות ערביות, נשים ערביות, ועדים ופעילים בשכונות היהודיות, תושבים ובעלי עסקים הגרים בסמוך למדרון ותלמידי בתי הספר התיכוניים ביפו. את המפגשים ליוותה אדריכלית הפרויקט, עליזה ברוידא, והם כללו התייחסות לנושאים התכנוניים של הפארק ולים הגובל בו, לאחזקת המתקנים והפעלתם וכן למעורבות הקהילתית בפיתוחו והפעלתו.ברצועה הדרומית יחלו בהכשרת פארק במדרון יפו, שתאפשר חיבור בין נמל יפו לטיילת חוף גבעת עליה.מדובר על פרויקט שבראש ובראשונה מטרתו לשקם את החוף ולפנותו ממפגעים סביבתיים. בפרויקט השיקום של מדרון יפו פונה הר הזבל העצום מהחוף על ידי תהליכים של סילוק ומחזור של כמיליון מ"ק פסולת בניין. בפרויקט מדרון יפו יוקם פארק בחוף הים בסמוך לשכונת עג'מי ביפו. עם השלמתו יכיל הפרויקט אמפיתיאטרון, שבילי אופניים, טיילת ואזורי פעילות וספורט. בבסיס הפרויקט עומד הרצון להחזיר לתושבי יפו את חוף הים, לאחר שנים שבהן השליכו במקום ערימות של פסולת בניין בשטח של 200 דונם ובגובה 15 מטר.
מתבצעות עבודות תשתית להכשרת מגרש חנייה בחלק הצפוני של הפארק, שגובל בנמל. פרויקט מדרון יפו מתחיל למעשה מהנמל עצמו, ומסתיים לחוף גבעת עליה בואכה בת-ים. פרויקט מדרון יפו נחשב לאחד הפרויקטים החשובים שעיריית תל אביב מקדמת לקראת חגיגות 100 שנה לעיר, בעלות של כ-60 מיליון שקלים. הפרויקט אמור להפוך את המזבלה הפיראטית הזו לפארק ענק המשתרע על כ-200 דונם, שיכלול שבילי הליכה, ספסלים ואטרקציות. חלק גדול מהפרויקט תוכנן כך שהדשא שיצמח על מדרון ההר יעצור את הסחף של החול שהובא במיוחד לאזור תוכן עניינים
תקציר
2
תוכן עניינים -.. 3
מבוא ..
4
השפעות תיירות …5
השפעות חברתיות- תרבותיות –. 6-9
השפעות סביבתיות — 10-11
השפעות כלכליות –. 12-13
סיכום והמלצות –… 14-15
ביבליוגרפיה -..
16
נספחים —
17-20 מבוא
מדרון יפו המשתרע על שטח של כ- 200 דונם, מנמל יפו ועד לחוף גבעת עליה, ברצועה הדרומית מאפשר חיבור בין השניים.
המדרון הוא פצע בנוף היפואי, אשר במשך שנים רבות יובשו חלקים ממנו ושימשו כאתר לסילוק פסולת.
במסגרת פרויקט השיקום, פונה הר הזבל העצום מהחוף, שעתיד להפוך לפארק חופי. בפרויקט מדרון יפו יוקם פארק בחוף הים בסמוך לשכונת עג'מי ביפו, וייעשו בו תהליכים של סילוק ומחזור של כמיליון מ"ק פסולת בניין.
 עם השלמתו יכיל הפרויקט אמפיתיאטרון, שבילי אופניים, טיילת ואזורי פעילות וספורט.
 בבסיס הפרויקט עומד הרצון להחזיר לתושבי יפו את חוף הים, לאחר שנים שבהן השליכו במקום ערימות של פסולת בניין בשטח של 200 דונם ובגובה 15 מטר.
מטרת העבודה היא הצגת מאפייני השפעות התיירות על פרויקט השיקום של מדרון יפו והקמת פארק לפיתוח הסביבה.
מחברת העבודה הינה אחראית משמרת במלון קראון פלזה סיטי סנטר בתל אביב ותושבת יפו שנושא פיתוחה חשוב לה כמו כן, נושא איכות הסביבה.
בעבודה זו ינותחו היבטי השפעות תיירות, עפ"י 3 פרמטרים תוך התחשבות במצבו של הפרויקט כיום. בחלקו הראשון ינותח כל היבט בנפרד ויעשה ישום על הפרויקט עצמו וחלקו השני יוקדש למסקנות והמלצות .
בכל חלקי העבודה יהיה שימוש בתיאוריות,מודלים ,מאמרים וספרות תומכת .