נשים דתיות בראי הפמניזם

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 7673
מספר מקורות 30

תקציר העבודה

הפמיניזם בכללותו, כאמור, היה והינו נושא שנוי במחלוקת, אך הדיונים והמחלוקות מתחדדים, כשעל הפרק עומדת שאלת רלוונטיות ההלכה ומידת תקפותם של דברי חכמי-ישראל הקדמונים ומסורת ישראל רבת השנים.
לפיכך ההכרעה בעניין זה איננה פשוטה, והינה טעונה ביותר. שאלת הפסיקה הסופית, והדרך בה מותר ויש לפעול, איננה יכולה להיות חד משמעית. הדעות עומדות משני צידי מתרס קוטביים, ובעלי אפשרות גישור מוגבלת.
אין ספק שההלכה היהודית כיום ניצבת בפני שאלה עקרונית חשובה, המחייבת אותה להשיב ולהגיב לנוכח המגמות העולמיות כיום.
המגמות והתמורות החזקות שתוארו בתחילת עבודתנו הינן תהליכים עולמיים המהדהדים כמעט כל יום באמצעי התקשורת. ובמדינת ישראל, מדינה המורכבת מכל-כך הרבה פלחים, שאף הם נחלקים בתוכם לקבוצות קבוצות, שאלות אלה תופסות מקום משמעותי הרבה יותר, ומהוות הרבה יותר מאידיאולוגיה ערטילאית, אלה הם חלק מעקרונות חיים יום יומיים הבאים לידי ביטוי באופן מעשי, אם זה בעניין תפילות נשים במקומות קדושים, מינויי נשים לתפקידים בכירים-בצמרת הדתית והחילונית, בעיית העגונות הרבנים ותפקידם בכל הנוגע לחיי  היומיום של נשים ועוד.
אין ספק שנושאים אלו עוד יהדהדו רבות, ויישמעו בשנים הקרובות עד שייטמע השינוי החברתי המתחולל זה כבר עשרות שנים, גם בקרב ציבור מגודר ותחום כמו הציבור הדתי לסוגיו.
בתוך כל זאת, לא ניתן להתעלם מן הדעות הנפוצות גם בין הוגי הדעות הנחשבים ליותר ליברלים, שהפמיניזם כפמיניזם איננו מקובל. ואולי יש עניין לעיתים למחוות ספציפיות וממוקדות, אך שינוי מהותי ושורשי לא יוכל להיות ולהתקבל. ת ו כ ן    ע נ יי נ י ם
1 .             מבוא
2.             זהות, רב תרבותית  ופמיניזם
3 .             תחילתה של התנועה הפמיניסטית
4 .              הגישות הפמיניסטיות
4 .1               הפמיניסטי – ליברלי
4 .2               הפמיניסטי – המרקסיסטי
4 .3                פמיניזם רדיקלי
4 .4               פמיניזם פוסט-מודרני
4 .5               פמיניזם מזרחי 5.                               הדיכוטומיה: פרטי- ציבורי 
6 .                               הפמיניזם הדתי 7.                               פעילות הפמיניזם הדתי בארץ כיום   7.1               יחס ההנהגה הדתית            7.2               מחלוקות בין שומרי המסורת לבין הפמיניזם  
8 .             סיכום 9.             ביבליוגרפיה